‘Asfalt slijt harder door elektrische auto’
Als Nederland massaal overstapt op de elektrische auto, zullen wegen sneller slijten en meer onderhoud nodig hebben, vermoeden deskundigen. Door de accupakketten zijn de elektrische auto’s loeizwaar en door de grote motorvermogens rijden ze de klinkers bijna letterlijk uit de grond.
Hoeveel extra slijtage een geëlektrificeerd wagenpark zal veroorzaken, is nog onbekend. Rijkswaterstaat is bezig met de analyse van enorme hoeveelheden data om daarachter te komen. Onderhoud van de rijkswegen kost momenteel ruim een half miljard euro per jaar; een paar procent extra slijtage kan een enorme kostenpost zijn. Elektrische auto’s zijn tot dusver vrijgesteld van wegenbelasting.
Er rijden nu 62.000 elektrische auto’s, maar dat zijn er over tien jaar naar schatting al anderhalf miljoen. Eén ding hebben deze auto’s gemeen: ze zijn veel zwaarder dan benzine- en dieselauto’s. Een Tesla S bijvoorbeeld weegt tot wel 2200 kilo, met gemak 600 kilo meer dan een benzineauto van vergelijkbare afmetingen. Een Volkswagen e-Golf is door de accu’s een derde, 400 kilo, zwaarder dan zijn benzinebroertje. Rijkswaterstaat zegt dat voertuiggewicht een van de factoren is voor de slijtage van asfalt.
Elektrische auto’s zijn geliefd vanwege de milieuvoordelen en de belastingvoordelen voor zakelijke rijders, maar ook omdat het ware scheurijzers zijn. Het ‘budgetmodel’ van Tesla, de 1600 kilo zware Model 3, racet in 3,4 seconde van 0 naar 100 km/uur. Bij een dergelijke acceleratie hebben niet alleen de banden maar ook het wegdek zwaar te lijden. Sommige Teslarijders bekennen op fora dat ze zo ‘sportief’ rijden dat de banden al na 25.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Doorgaans gaat een autoband 60.000 tot 80.000 kilometer mee.
Als de banden onder die zware scheurijzers zo snel slijten, zal de weg het ook te verduren hebben, verwacht Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft. ,,De toplaag, die zorgt voor veiligheid en comfort, slijt zeker door het contact met de banden. Ik verwacht dat als de banden sneller slijten - onder verder dezelfde omstandigheden - dat ook geldt voor de weg.’’
In Noorwegen, dat bij de invoering van de elektrische auto jaren voorligt op Nederland, wordt al nagedacht over een speciale wegenbelasting voor elektrische auto’s die meer dan 2000 kilo wegen om het extra wegenonderhoud te betalen. Motorrijtuigenbelasting is immers in veel landen - ook in Nederland - afhankelijk van het gewicht van een auto, vanuit de gedachte dat zwaardere auto’s meer schade toebrengen. Gezien zijn gewicht zou een Tesla in plaats van nul euro per maand 120 tot 220 euro wegenbelasting moeten kosten.
De grote vraag waar wegbeheerders en politici de komende jaren mee worstelen: in welke mate slijten de wegen sneller door de zware elektrische auto’s? Om vervolgens te berekenen wie voor de kosten moet opdraaien.
Secretaris Tim van der Rijken van Vaco, de brancheorganisatie van de autobandenhandel, denkt dat uit het onderzoek van Rijkswaterstaat naar slijtage van het wegdek zal blijken dat de wegen inderdaad sneller slijten door elektrische auto’s. ,,Als we auto’s krijgen die beter accelereren en zwaarder worden, terwijl de wegen en banden gelijk blijven, zul je meer slijtage aan de wegen en banden zien. Asfalt slijt in gelijke mate als de autoband. Daar is heel veel onderzoek naar gedaan. Een banddeeltje vermengt zich met het wegdeeltje. De slijtagedeeltjes die gevonden worden bestaan voor 50 procent uit band en voor 50 procent uit wegdek.’’
Hoe is het om in een elektrische auto te rijden en is het praktisch? Tweakers zocht het uit. Bekijk de video hier:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
We moeten meer bewegen
Waarom het helemaal niet erg is om je tijdens je vakantie te laten gaan
We moeten meer bewegen. Hoe vind je de sport die het best bij je past? Gezondheidsjournalist Tijn Elferink en gedragswetenschapper Johnny Buivenga gaan op zoek naar de voor- en nadelen van verschillende sporten. In deel 20: met deze tips van Arie Boomsma kom je je vakantie leuk en actief door. -
PREMIUM
Zelfrijdende auto dreigt te mislukken: ‘Die komt er niet’
De benodigde technologie voor zelfrijdende auto's blijkt moeilijk te perfectioneren. Hoe verder de techniek vordert, des te meer realiseren wetenschappers zich dat de huidige generatie computers de laatste hordes niet kan nemen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe zit het met het zondagse verbod voor vrachtauto’s?’
‘Vrachtauto’s mogen in Duitsland op zondag de weg niet op’, aldus lezer D. van Kempen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Hoe zit het met een dergelijk verbod in Nederland?’ -
PREMIUM
Rugspecialist legt uit waar je op moet letten als je het matras vervangt
Een goed matras kan rugpijn niet oplossen, maar wel verlichten, zegt dokter Mahieu, rugspecialist uit België. Hij vertelt waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw matras. -
Autotest
Kia EV6 GT: geweldenaar met manieren
Kia is trots op zijn nieuwe topmodel, maar de Tesla Model 3 Performance is sneller, minder duur en komt verder. Is de EV6 GT desondanks de betere auto?
-
Zo weet je of de airco van je auto aan onderhoud toe is
De airconditioning in je auto draait bij deze zomerse temperaturen overuren en is daardoor eerder toe aan onderhoud. Maar hoe weet je precies wanneer het tijd is om je airco bij te laten vullen? -
Chauffeur volgt blind zijn navigatie, trapt vol op de rem en zet vrachtwagen in zijn achteruit op de A16
Een vrachtwagenchauffeur nam de aanwijzingen van zijn navigatiesysteem wel heel erg serieus. Té serieus. Toen hij erachter kwam dat hij de verkeerde tunnelbuis van de Drechttunnel in zou rijden, ging hij - op de A16 - vol op de remmen. Niemand raakte gewond, maar de chauffeur kan wel fluiten naar zijn rijbewijs. -
Koken & Eten
Zo maak je de perfecte nasi goreng
Er is geen standaardrecept voor nasi goreng. Maar houd je aan deze basisregels van Maureen Tan, auteur van de Bijbel van de Indonesische keuken, en je gebakken rijst kan niet mislukken. En heb je een restje rijst in de koelkast, dan ben je helemaal snel klaar.