Volledig scherm
© Mark Reijntjens

Aso's op de korrel: bonnenregen voor verkeershufters

Hufterig gedrag in het verkeer neemt toe. Het aantal boetes daarvoor is de laatste drie jaar met twee derde gestegen. Dagelijks gaat het om bijna honderd automobilisten die bijvoorbeeld niet stoppen voor een zebrapad, de auto neerzetten op een invalidenparkeerplaats of over de vluchtstrook scheuren.

Dat blijkt uit cijfers van het CJIB, het bureau dat de boetes int. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen constateert ook steeds extremer gedrag in de auto. ,,Als je kijkt op straat en ziet hoe heftig de verkeersruzies soms zijn. We worden steeds egoïstischer en individualistischer in het verkeer.'' 

In 2015 werden 19.663 bekeuringen uitgedeeld voor asociaal rijgedrag: niet stoppen voor iemand die oversteekt bij een zebrapad; inhalen bij een zebrapad; rechts inhalen, parkeren op een invalide-parkeerplaats; over de vluchtstrook rijden of het verdrijvingsvlak (het gearceerde deel waar wegen samenkomen) gebruiken. Vorig jaar werden er 25.471 boetes voor uitgeschreven en over de eerste vijf maanden van 2018 al 13.662 stuks. Als die trend doorzet loopt het aantal hufterboetes dit jaar op tot bijna 33.000

Steeds grotere ergernis

Asociaal gedrag in het verkeer wordt een steeds grotere ergernis. Gemeenten proberen met speciale projecten zoveel mogelijk automobilisten die zich nergens iets van aantrekken op de bon te slingeren.

De landelijke politie zegt in het algemeen ‘wat actiever’ te zijn met beboeten van verkeersovertreders, maar niet speciaal op verkeershufters te letten. Veilig Verkeer Nederland zegt dat er ‘heel ernstige ongelukken gebeuren’ bij zebrapaden als automobilisten niet meer stoppen.

,,De gegevens van het CJIB wijzen sterk op een toename’’, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. ,,Mijn gevoel zegt dat ook.'' 

Twee boodschapjes

Quote

De gedachte dat je moet remmen, wachten en weer gas moet geven is voor veel mensen vervelend

Gerard Tertoolen

Volgens de psycholoog schort het tegenwoordig aan de juiste omgangsvormen. ,,In de rij van de supermarkt laat je iemand wel voor met twee boodschapjes, maar in de auto doe je dat niet. In de auto verdwijnt het sociale aspect. Dat heeft te maken met anonimiteit en snelheid. Je bent omhuld door die stalen koets en je wilt van A naar B. Iedereen kent het wel, dat je in een smalle straat nog snel voorbij die geparkeerde auto snelt zodat jij niet hoeft te wachten, maar de tegenligger. Het gaat maar om een paar seconden. Maar de gedachte dat je moet remmen, wachten en weer gas moet geven is kennelijk voor mensen zo vervelend dat je probeert er snel door te piepen. Dat heeft niets te maken met rationaliteit - je wint er niets mee - het zijn puur gevoelens en emoties.’’

Volgens Tertoolen past het asociaal weggedrag bij de maatschappelijke trend dat we altijd bezig moeten zijn. ,,Nooit meer een rustig moment. Altijd online, altijd bereikbaar. Figuurlijk moeten we altijd gas geven, dat heeft ook in het verkeer gevolgen. Onthaasten is de remedie. Gun jezelf tijd, dan is het niet erg om even af te remmen.’’

Verloedering

Bij de andere 'hufterovertredingen' speelt hetzelfde principe. Even wachten is voor de asociale automobilist te veel gevraagd.  Dus er wordt over de vluchtstrook gescheurd, rechts ingehaald en geparkeerd op de plaats van invaliden. Tertoolen: ,,Heel veel mensen hebben het gevoel dat die plaatsen altijd onbenut zijn. En het zijn de meest gewilde plekken, het dichtst bij de deur. Dan is het de afweging: ver lopen of op die plek gaan staan. Het is de verloedering. Overigens staat er een heel hoge boete op, 370 euro, dus wie is gepakt, doet het geen tweede keer.''