Volledig scherm
© anp

Auto-industrie zet Europa onder enorme druk voor lagere ambities schone auto's

Nieuwe auto’s in heel Europa moeten in 2030 zeker 30 procent schoner zijn dan nu, maar hoe de industrie dat wil bereiken, moet ze zelf uitmaken. Taakstellingen voor de productie van elektrische of zelfs maar hybride auto’s worden haar niet opgelegd. Het blijft bij ‘stimulansen’.

Leden van de Europese Commissie die vanmorgen deze voorstellen op tafel legden, hadden de grootste moeite om uit te leggen waarom hun plannen toch ‘ambitieus’ zouden zijn. De afgelopen weken stonden zij onder een immense druk van de industrie.

Alsof er nooit een dieselgateschandaal is geweest, lobbyde vooral de Duitse industrie als een gek voor zwakkere voorstellen. Officials benaderden Commissievoorzitter Juncker, zijn (Duitse) kabinetschef Martin Selmayr, en wisten op de valreep de Duitse Eurocommissaris van begroting Günter Oettinger nog voor hun karretje te spannen. 

Aanscherpen

Klimaatcommissaris Cañete deed nauwelijks moeite dat te verbergen: ,,Het is onze rol om naar alle betrokkenen te luisteren en dan in volle onafhankelijkheid voorstellen te doen.” Hij zei ook dat het de Raad (de lidstaten dus) en het Parlement vrij staat om ze aan te scherpen.

Volgens Industriecommissaris Bienkowska stellen de voorstellen de industrie in staat ‘het vertrouwen van de consument te herstellen en weer een leidende rol te pakken’. Al sinds het begin van de kredietcrisis pakken China en Amerika een groeiend aandeel van de automarkt. Het Europese aandeel viel sinds 2008 terug van 34 naar een schamele 20 procent.