Volledig scherm
© GM

Auto's van verschillende merken gaan elkaar al over twee jaar waarschuwen voor gevaar

Auto's van verschillende merken kunnen elkaar al over twee jaar waarschuwen voor gevaren op de weg. Dat gebeurt dan rechtstreeks via radiochips en het nieuwe, snelle 5G-netwerk voor mobiele communicatie. Er is een speciaal consortium voor opgericht.

De technologie, C-V2X (Cellular Vehicle to X) genoemd, wordt ontwikkeld door een consortium met de naam 5GAA. Daarin zijn veel autofabrikanten verenigd, zoals Volkswagen, BMW, Mercedes, Ford en PSA, maar ook technologiebedrijven als Qualcomm, Samsung en Nokia en telecomfirma’s als Orange, Verizon en T-Mobile. Het doel: de 'connected car' realiteit maken.

Volledig scherm

Pratende auto’s hebben alleen zin wanneer ze ook dezelfde taal spreken. Het consortium 5GAA is daarom blij dat het gros van de grote automerken aan boord is en niet kiest voor een alternatieve technologie. BMW, Ford, DS, Peu­geot, Audi: allemaal spreken ze straks dezelfde taal. De directe communicatie tussen auto’s zal later ook een belangrijke rol spelen bij de zelfrijdende auto.

Volledig scherm

De praatzieke auto's communiceren niet alleen met elkaar, maar ook rechtstreeks met slimme weginfrastructuur, zoals verkeerslichten. Zo zorgen ze voor een vlottere doorstroming omdat ze rekening houden met groen of rood licht en ze kunnen elkaar informeren over afslaande motorfietsen, overstekende voetgangers of geslipte auto's na een bocht. 

De radiochips zouden volgend jaar al in massaproductie kunnen gaan. BMW spreekt over marktintroductie in 2020. Ford houdt het bij ‘de komende jaren’. De verwachting is dat alle auto's in de toekomst standaard voorzien zullen zijn van deze techniek.

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.