Volledig scherm
© Reuters

Autobahn blijft nog gratis

Rijden over Duitse snelwegen blijft voorlopig gratis. Ook de herziene Duitse tolplannen zijn volgens Europa discriminerend en te duur.

Dat blijkt uit een uitgelekte mail van de nieuwe EU-transportcommissaris Bulc aan de Duitse regering. Die wilde eerst eigen automobilisten ontzien. Toen dat van Brussel niet mocht, werd besloten dat ook Duitsers tol moeten betalen, maar zij zouden compensatie krijgen in de vorm van een lagere wegenbelasting. Dat is nog steeds strijdig met het Europese recht, schrijft Bulc.

De e-mail is in Duitsland bar slecht gevallen. 'Haastwerk', oppervlakkig' en 'fout', aldus een paar kwalificaties van de Duitse verkeersminister Dobrindt. De bondsregering zou juist morgen verder praten over de plannen, die per 1 januari 2016 moesten ingaan en waarvan de opbrengst - een half miljard per jaar - al was ingeboekt. Bulc heeft niet alleen principiële bezwaren, maar vindt de tol ook te hoog. Een vignet voor 2 maanden kost 20 euro, een vignet voor 10 dagen 10 euro.

Kleine auto
,,Zeker mensen met een kleine auto betalen te veel als je kijkt naar de prijs van een jaarvignet," aldus Bulc. Jaarvignetten houden wel rekening met bouwjaar en motorinhoud. Vooral de Beierse CSU is erg gebeten op invoering en dreigt met trammelant in de regering als de plannen worden afgeblazen. De CSU baalt dat in alle buurlanden - Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk - wel tolwegen bestaan, maar hun inwoners niet voor Duitse wegen betalen.

Europarlementariër Matthijs van Miltenburg vindt het 'heel goed' dat Brussel Duitsland terugfluit: ,,D66 wil dat de Europeanen volledig de vruchten van de Europese eenwording plukken."