Overal zijn er tekorten aan beademingsapparatuur. Autofabrikanten moeten te hulp schieten, vindt de Britse regering
Volledig scherm
Overal zijn er tekorten aan beademingsapparatuur. Autofabrikanten moeten te hulp schieten, vindt de Britse regering © Getty Images

‘Autofabrikanten moeten beademingsapparatuur maken voor ziekenhuizen in plaats van auto’s’

De Britse regering neemt ongebruikelijke maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Een daarvan is de oproep aan autofabrikanten om beademingsapparatuur te bouwen voor ziekenhuizen in plaats van auto’s.

Groot-Brittannië wijzigt zijn strategie in de strijd tegen het corona virus. Nadat premier Boris Johnson het gevaar aanvankelijk niet bijzonder groot achtte en vond dat voorzorgsmaatregelen overbodig waren, roept hij nu zijn landgenoten op om zich maximaal in te spannen.

Net als in de Tweede Wereldoorlog moet iedereen zijn bijdrage leveren, zo vindt de Britse regering. Zo moeten autofabrikanten beademingsapparatuur gaan produceren in plaats van auto’s, omdat die momenteel dringend nodig zijn in ziekenhuizen. Volgens het Britse blad Autocar zijn Rolls-Royce, Ford en Honda benaderd met het verzoek.

Groot-Brittannië heeft naar verluidt 5.000 beademingsapparaten, maar er zijn er nog veel meer nodig omdat ze een cruciaal onderdeel vormen van het medische apparaat. Deskundigen schatten dat 10 tot 20 procent van degenen die het virus krijgen kritieke zorg nodig hebben en velen van hen zullen moeite hebben met ademhalen. De complexe medische hulpmiddelen zullen dus vele levens redden.

,,We hebben een hoog technisch niveau in dit land”, aldus minister van Volksgezondheid Matt Hancock tegen de BBC. ,,We willen dat elk bedrijf dat de capaciteit heeft om beademingsapparaten te bouwen, dit doet.” Het valt echter te betwijfelen of een productieverandering op korte termijn en dus snel genoeg mogelijk is.

Bekijk onze meest bekeken video's in onderstaande playlist:

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.