Volledig scherm
De Jaguar i-Pace is een van de weinige nieuwe elektrische auto's die dit jaar op de markt verschijnen © Jaguar Land Rover

'Autofabrikanten vertragen elektrische auto om dieselvoorraad te slijten'

Autofabrikanten worden beschuldigd van het uitstellen van de introductie van schonere hybride en elektrische voertuigen tot de huidige voorraad diesels is verkocht. 

De beschuldigende instantie is milieu-instituut Transport & Environment, een in Brussel gevestigde organisatie die zich bezighoudt met milieuvraagstukken in de Europese auto- en transportsector. In 2021 moeten fabrikanten de gemiddelde CO2-uitstoot van hun personenauto's terugbrengen tot 95 gram per kilometer. Volgens Transport & Environment liggen alle serieuze automerken - afgezien van Fiat - op koers om die doelstellingen te halen met de komst van een reeks nieuwe elektrische modellen.  Er werd echter beweerd dat deze voertuigen al eerder konden worden gelanceerd, maar dat de fabrikanten de boel vertragen om op die manier hun winst te maximaliseren met bestaande SUV's en diesels. 

Volledig scherm
De groei van het aantal nieuwe elektrische auto's gaat volgens milieuonderzoekers verdacht langzaam. Pas in 2021 als er nieuwe wetgeving komt, halen alle fabrikanten plotseling toch hun doelstellingen door de introductie van zeer veel elektrische auto's. © Transport & Environment

CO2-uitstoot

Uit een analyse van de 50 best verkopende modellen in Europa bleek dat vorig jaar slechts zes modellen - oftewel twaalf procent van deze populaire auto's - een volledige model-upgrade had gekregen. Dat is veel minder dan gemiddeld. Ook zijn er vorig jaar maar heel weinig nieuwe plug-in hybride of elektrische voertuigen gelanceerd. Volgens het instituut is dat de ware reden dat vorig jaar voor het eerst in tijden de CO2-uitstoot voor het eerst in tien jaar weer is toegenomen.

Schaamteloos

Op dit moment zijn er slechts 20 elektrische auto's te koop in Europa, in 2021 zullen dat er meer dan honderd zijn. Greg Archer, directeur schone voertuigen bij de milieuorganisatie: ,,Autofabrikanten zijn schaamteloos, ze zeuren dat ze hun CO2-doelstellingen niet kunnen halen zeggen dat dit komt door de dalende dieselverkoop, terwijl ze oude, inefficiënte, krachtige SUV's pushen om hun winst te maximaliseren. De consument en het milieu betalen daarvoor de prijs."