Automobilist wil niet meer schakelen
Delen per e-mail
De automatische versnellingsbak wint aan populariteit bij de Nederlandse automobilisten. Inmiddels is ruim een derde van alle nieuw verkochte auto's er mee uitgerust. Dat blijkt uit cijfers van de Bovag en RAI Vereniging.
Het aandeel van nieuwe personenauto’s met een automatische versnellingsbak bedroeg vorig jaar 34,3 procent, oftewel 142.267 voertuigen. Dat percentage is een verdubbeling ten opzichte van 2006, toen 17,3 procent van de nieuwe auto’s met ‘automaat’ werd verkocht.
Momenteel zijn ruim 1,8 miljoen personenauto’s in Nederland uitgerust met een automatische versnellingsbak (dan wel CVT: continu variabele transmissie) en dat is 21,2 procent van het totale wagenpark van 8.595.000. Twaalf jaar geleden was dat de helft minder, met circa 936.000 automaten op een totaal van 7.256.000 personenauto’s. Het aandeel van handgeschakelde auto’s in de verkoop van nieuwe voertuigen daalde tussen 2008 en 2016 van 82,1 naar 65,1 procent.
Vergrijzing
De toename van auto’s met automaat valt te verklaren door de populariteit van elektrische en hybride auto’s die standaard met automatische versnellingsbak zijn uitgerust, een vergrijzende bevolking (35,2 procent van alle auto’s is momenteel in eigendom van 55-plussers) en toegenomen efficiëntie van automaten boven handgeschakelde bakken. Veel fabrikanten bieden op diverse modellen tegenwoordig standaard een automaat, aangezien deze in verbruikstesten zuiniger (en dus goedkoper) blijkt dan een handgeschakelde versie. Ook het fileprobleem in Nederland leidt ertoe dat steeds meer autokopers voor een automatische bak kiezen, vanwege het comfort.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
Weg veiliger door data uit 250.000 auto's met internet
Rijkswaterstaat gaat de data van honderdduizenden auto’s gebruiken om real time de verkeersveiligheid te vergroten. In een later stadium wordt de informatie van de auto’s gebruikt om de onderhoudstoestand van het wegdek te meten. -
Porsche Taycan komt 127 kilometer minder ver in de VS dan in Europa
De Porsche Taycan Turbo heeft een actieradius van 450 kilometer volgens de Europese WLTP-test. In Amerika komt de auto volgens tests echter slechts 323 kilometer ver. -
Truck met lading nieuwe auto’s slipt net niet in afgrond
Een vrachtwagenchauffeur in de noordwestelijke Amerikaanse staat Washington ging woensdagochtend letterlijk langs de rand van de afgrond toen zijn truck op een bochtige weg in het plaatsje Colfax in een slip raakte. -
Beslagen ruiten? Zeven tips om condens uit je auto te weren
De natte weersomstandigheden van de laatste dagen zorgen voor beslagen ramen en meer vocht in de auto. De boete voor rijden met beslagen ramen bedraagt 230 euro. Zeven tips om condens uit je auto te weren. -
Verouderd elektriciteitsnet in België maakt van het opladen van elektrische auto's een avontuur
Een derde van het Vlaamse en zelfs 88 procent van het Brusselse elektriciteitsnetwerk is te verouderd om alle modellen elektrische auto's te kunnen opladen. ,,Wie pech heeft, moet duizenden euro's extra ophoesten om zijn Smart te kunnen laden”, klaagt de gedupeerde Belg Jan Van Ooteghem. Ook een deel van de Renault Zoë-bezitters kent het probleem.
-
Nieuw: voortaan al het nieuws van onze autoredactie gratis in je mailbox
Nieuw: voortaan gratis alles over auto's, verkeer en mobiliteit in je mailbox. Nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs bij aankoop van je auto en nog veel meer, geleverd door onze autoredactie. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik hier om je aan te melden. -
Waarom de nieuwe Mercedes GLA de ideale auto voor de wasstraat is
Met de presentatie van de GLA trekt Mercedes-Benz het doek van de achtste telg van de A-familie van het merk. De nieuwe crossover maakt gebruik van de onderdelenmagazijnen van de andere A-modellen, maar schuwt ook de nieuwste technologie van de luxe bolides niet. -
‘Verboden’ Ferrari-folder bijna net zo duur als een nieuwe Porsche 911
Een verzamelaar heeft 127.600 euro betaald voor een Ferrari-brochure, die volgens Ferrari-oprichter Enzo Ferrari nooit gedrukt had mogen worden.