Autonoom rijdende Marilyn kan door sneeuw en mist kijken
Een aangepaste Citroën met de bijnaam Marilyn zorgt voor een doorbraak bij autonome auto's. Voor het eerst kunnen de sensoren van deze auto door sneeuw en mist heen kijken.
Delen per e-mail
Een Fins onderzoeksteam claimt een doorbraak in obstakeldetectie voor de autonome auto's van de toekomst. Het VTT - het technische onderzoekscentrum van Finland - heeft gisteren zijn nieuwste ontwikkeling op het gebied van autonome autotechnologie gedemonstreerd tijdens 'RobotSENSE' in Ulm, Duitsland. De apparatuur is geïnstalleerd in een Citroën en bestaat uit een reeks sensoren, waaronder een nieuw LiDAR-systeem met een golflengte van 1550 nanometer, in plaats van de gebruikelijke 905 nanometer golflengte.
Sneeuw
Volgens het onderzoeksteam achter Marilyn kan de nieuwe LiDAR-technologie het gordijn van druppeltjes penetreren dat leidt tot mistvorming. Met het LiDAR-systeem op het dak gemonteerd, kan Marilyn ook functioneren wanneer het sneeuwt, wat een kritieke factor is voor autonome auto's in Finland. ,,Hoewel het zicht van Marilyn beperkt is tot ongeveer 30 meter in dichte mist, kunnen autonoom rijdende auto's nu langzaam verder rijden in plaats van volledig te stoppen", zegt projectmanager Matti Kutila van VTT RobotCar.
Mist
Marilyn kan volgens Kutila ook radar- en LiDAR-technologieën combineren door de beste aspecten van de verschillende sensoren te optimaliseren. Dit maakt het automatische voertuig veiliger dan een auto met bestuurder. Tijdens de demonstratie reed Marilyn door een tent vol mist en moest deze een strategisch geplaatste dummy ontwijken om de veiligheid van het systeem aan te tonen. De mist in de tent was zo dicht, dat de dummy voor het menselijk oog niet zichtbaar was.
Verder in het nieuws
-
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden steeds ontoegankelijker voor auto’s. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’ -
Dit is de nieuwe elektrische Porsche Taycan Turbo
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker
-
Nieuw: voortaan al het nieuws van onze autoredactie gratis in je mailbox
Nieuw: voortaan gratis alles over auto's, verkeer en mobiliteit in je mailbox. Nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs bij aankoop van je auto en nog veel meer, geleverd door onze autoredactie. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik hier om je aan te melden. -
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’. -
€ 20.000 korting: waarom de VW e-Crafter ineens veel goedkoper is
Volkswagen heeft de prijs van de e-Crafter plotseling drastisch verlaagd. Waar de elektrische bestelwagen voorheen nog ruim 69.000 euro kostte, wil de dealer er nu ineens ‘slechts’ € 49.950 voor hebben.