Volledig scherm
© AD/Marco Okhuizen

AutoRai: alleen voor heren-wc staat een rij

Ze hebben er vier jaar op moeten wachten, al die mannen. Maar gisteren mochten ze weer. De AutoRAI is terug. Hallen vol familiewagens, sportauto's en boodschappenkarretjes. Kijken, voelen, zitten in dat naar nieuw ruikende leer. En de vrouwen? Die bleven liever thuis.

Volledig scherm
© anp
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© anp
Volledig scherm
© ANP Kippa
Volledig scherm
© ANP

Welkom in de wereld waar er alleen een rij staat voor het herentoilet. Hier zie je mannen, véél mannen. Met bierbuiken, hippe schoenen, slecht zittende spijkerbroeken of een strakke stropdas. Heel af en toe zie je een vrouw. Kijk naar de cijfers. In 2011, tijdens de vorige beurs, was 87 procent van de bezoekers man, met een gemiddelde leeftijd van 42 jaar.

Ze zijn allemaal gelijk in deze man cave. Ook de metselaar zit in een Ferrari. Jochies stoten hun vader aan, zeggen dat hij die strakke wagen met dubbele uitlaat moet kopen.

Fiasco
Zo was het 30 jaar geleden, zo is het nu. Met één verschil. Kinderen sjouwen zich niet langer een breuk met tassen vol folders. Nu maken ze foto's met hun smartphone. Auto's blijven het speelgoed van mannen. De AutoRAI experimenteerde in 2009 met een Ladies Night. Werd een fiasco.

Odiel Mennink schampert. Zij is oprichter van Femme Frontaal, een website die de vrouwelijke kijk op auto's laat zien. ,,Laat mannen een Ladies Night organiseren en dan weet je het wel. Dom, want 40 procent van de auto's is in bezit van een vrouw en bij 58 procent van de aankopen heeft zij een belangrijke stem. Wie bepaalt of er een nieuwe wagen nodig is en hoeveel die mag kosten?''

Rikkert Graat, woordvoerder van de AutoRAI, is niet onder de indruk. ,,Mannen blijven onze doelgroep. Ik geloof best dat vrouwen meebeslissen over de aankoop van een auto. Maar heb je het dan over het merk, het type, de uitvoering of vooral het kleurtje?''

Heel even, in de klushoek, lijkt het anders. Onder een auto steken vrouwenbenen uit, gehuld in een oranje panty. Een dame, met smeer aan de vingers? Nee, het blijkt de helft van een etalagepop te zijn.

De mannen vergapen zich, drie rijen dik, aan de McLaren 570S. Een racemonster met 570 pk. Ze mijmeren tussen een Volkswagen Golf GTI en een Fiat Panda uit de jaren '80. Of naast zo'n foute Toyota Celica uit 1975.

Fanatiek
De helft, zo blijkt uit cijfers van de RAI, komt zich serieus oriënteren voor de aankoop van een nieuwe auto. Relaxed, zonder dealer in je nek. Een kwart van de bezoekers bestaat uit fanatieke autofans en een kwart uit dagjesmensen.

,,Zoals de AutoRAI nu is, trek je vrouwen niet,'' zegt Mennink. ,,Het is veel van hetzelfde en wij zijn niet zo eendimensionaal als mannen.'' Langzaam wordt het beter in de autobranche, signaleert ze. ,,Ik word altijd uitgenodigd voor rijtesten van boodschappenwagentjes, niet voor de Mazda 6. Opel en BMW snappen het, die zoeken contact met lifestylebloggers. En Porsche heeft een kledinglijn voor vrouwen, inclusief pumps, waar je mond van open valt.''

Maar die zijn op de AutoRAI niet te vinden.