Synthetische brandstof is niet de oplossing om giftige gassen terug te dringen, zo blijkt uit onderzoek.
Volledig scherm
Synthetische brandstof is niet de oplossing om giftige gassen terug te dringen, zo blijkt uit onderzoek. © Shutterstock

‘Auto’s op synthetische brandstof vervuilen net zoveel als benzinemotoren’

Auto’s die op synthetische brandstoffen rijden stoten evenveel giftige stikstofoxiden (NOx) uit als motoren die op benzine of diesel lopen. Dat concludeert milieuorganisatie Transport & Environment na nieuwe emissietests.

  1. Synthetische ‘wonderdiesel’ is bijna CO2-neutraal en kun je nu al tanken bij 25 stations in de regio. Maar wie wil de extra kosten ervoor betalen?
    PREMIUM

    Syntheti­sche ‘wonderdie­sel’ is bijna CO2-neu­traal en kun je nu al tanken bij 25 stations in de regio. Maar wie wil de extra kosten ervoor betalen?

    Het ziet er uit als water, ruikt nauwelijks, is gemaakt van afvalproducten en levert direct een CO2-reductie op van 90 procent: synthetische diesel. Tanken kan inmiddels bij 25 pompstations in deze regio. Een van de leveranciers is Salland Olie. Komt de ‘wonderdiesel’ op tijd nu alles richting elektrisch en waterstof koerst?
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's.