Vorig jaar werd de internationale autoshow in Genève nog druk bezocht
Volledig scherm
Vorig jaar werd de internationale autoshow in Genève nog druk bezocht © REUTERS

Autoshow Genève staat op losse schroeven en Chinese autofabrikant ziet af van onthulling door coronavirus

De Chinese autofabrikant Aiways zegt dat het onmogelijk is om de geplande onthulling van zijn nieuwste model op de internationale autoshow van Genève, volgende week, door te laten gaan. Als reden wordt het coronavirus genoemd. Het is nog onduidelijk of de autoshow, die elk jaar meer dan een half miljoen bezoekers trekt, wél doorgaat.

In een officiële persverklaring meldt de autofabrikant: ,,Als gevolg van het COVID-19 (coronavirus) en omstandigheden waarop Aiways geen grip heeft, is het niet mogelijk gebleken om de U6ion elektrische cross-overcoupé op tijd voor de persconferentie in Genève te krijgen. Aiways zal het voertuig op alternatieve manieren aan de internationale media in Genève onthullen.‘’ Daarmee wordt waarschijnlijk bedoeld dat de auto op videoschermen te zien zal zijn.

Het wordt spannend of de internationale autoshow van Genève dit jaar überhaupt doorgaat. Met meer dan een half miljoen bezoekers is het de vraag of een dergelijk groot publieksevenement wel verstandig is nu het coronavirus in Europa rondwaart. Op de beurs presenteren autofabrikanten uit onder meer China, Zuid-Korea en Italië hun nieuwste producten. Dat zijn landen die op dit moment het zwaarst zijn getroffen door het virus. En dat de show nota bene in Genève plaatsvindt, helpt ook al niet mee. In Genève is immers niet alleen het hoofdkwartier van het Rode Kruis gevestigd, maar ook het hoofdkantoor van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), onderdeel van de Verenigde Naties. Het zou een blamage zijn als juist op die plek op grote schaal nieuwe besmettingen plaatsvinden. De beursorganisatie zegt de situatie van dag tot dag in de gaten te houden en vooral eventuele beslissingen van de overheid af te wachten.

Afzeggingen

Voordat het virus uitbrak, was de organisatie van de Geneva International Motor Show (GIMS) ook al geplaagd door een groot aantal afzeggingen. Autofabrikanten tonen steeds minder interesse voor autoshows en besteden hun budgetten tegenwoordig liever aan eigen marketingactiviteiten. De merken Ford, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Citroën, Opel, Subaru, Cadillac, Tata, Tesla en Volvo hadden al laten weten dat ze deze keer in Genève niet van de partij zullen zijn.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.