Autoverzekering wordt duurder, terwijl auto's langer stilstaan en er minder ongevallen zijn
Dat automobilisten in de coronacrisis minder de weg op gaan en minder ongevallen veroorzaken leidt niet tot een daling bij de verzekeringspremies. Sterker nog, de autoverzekering werd in 2020 gemiddeld juist 50 euro duurder vergeleken met het jaar daarvoor. BMW-rijders waren dubbel de pineut. Zij moesten gemiddeld 100 euro meer betalen voor hun jaarpremie. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer.
Delen per e-mail
De stijging van de autoverzekeringspremies is opvallend in het coronajaar 2020, waarin juist minder werd gereden en er minder schade lijkt te zijn. Minder schadeclaims, lagere premie zou je denken. Maar zo werkt het niet, weten ze bij Independer. ,,De autopremie is gebaseerd op risicoanalyses op de lange termijn. Er wordt gekeken naar historische schadestatistieken. Na een grote storm met veel schade gaat de premie ook niet direct omhoog,” zegt verzekeringsexpert Suzan Samson van Independer. Ze vervolgt: ,,Wie weet zien we wel effect als de coronacrisis nog lang aanhoudt. Of als we na de crisis deels blijven thuiswerken, waardoor we minder op de weg zitten. Maar voor 2020 zien we in ieder geval een stijging.”
Autobezitters in de groep 25-34 jaar komen er qua stijging het best vanaf. Voor hen steeg de premie in 2020 gemiddeld met slechts 3,8 procent ten opzichte van 2019. De grootste stijging is met 6,2 procent te zien in de groep 35-44 jaar. Overigens blijven jongeren in de groep 18-24 jaar de hoofdprijs betalen. Zij betalen met een jaarlijkse premie van gemiddeld 1.643,94 euro in 2020 maar liefst 722,55 euro meer dan de leeftijdsgroep boven hen. ,,Dat is een reden om even op onderzoek uit te gaan als je 25 jaar of ouder bent en al een tijdje in het bezit bent van een auto waar je schadevrij in rijdt. Grote kans dat er een verzekeraar is waar je een lagere premie betaalt”, tipt Samson.
BMW-rijders
Verzekeringsmaatschappijen mogen zelf hun premies bepalen en doen dat onder meer aan de hand van het profiel van de automobilist, maar ook op basis van bijvoorbeeld het automerk. Het ene automerk trekt nu eenmaal meer roekeloze bestuurders aan dan het andere, want dat is in schadestatistieken duidelijk terug te zien. Ook worden door bestuurders van ene automerk doorgaans veel meer kilometers gereden dan bij het andere, met een grotere kans op schade als gevolg. Het kan ook zijn dat reparaties bij het ene merk veel duurder uitvallen dan bij het andere. Kortom, er zijn veel aspecten waarmee rekening wordt gehouden.
Independer volgt de premieontwikkelingen nauwgezet bij de tien automerken waar consumenten het meest op vergelijken. Daaruit blijkt dat BMW-rijders extra pech hebben; de gemiddelde premie bij auto's van dat merk steeg in 2020 met 8,1 procent. BMW is hiermee de grootste stijger in de top 10. Renault-rijders komen er beter vanaf. Voor hen steeg de premie met 3,4 procent. Toyota staat op de onderste plek in de top 10, en is met gemiddeld 728 euro per jaar de goedkoopste auto om te verzekeren. BMW-rijders krijgen de duurste verzekeringspremie gepresenteerd: gemiddeld 1.352 euro per jaar. Hoewel de meeste BMW-rijders de hogere premie voor lief zullen nemen, kunnen ze dus meer dan 500 euro per jaar aan premie besparen door een Toyota te kopen.
Independer is net als deze nieuwssite onderdeel van DPG Media
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMreageer5
Parkeren op Scheveningen in hartje zomer duurder dan in Amsterdam: strandpaviljoenhouders ontploffen
Strandpaviljoenhouders op Scheveningen onploffen nu de gemeente Den Haag het voornemen heeft het parkeertarief in de badplaats in het hoogseizoen te verhogen naar tien euro per uur. Het extreem hoge parkeergeld zal zorgen dat surfers en toeristen de populaire badplaats gaan mijden, waarschuwt André Triep, voorzitter van de Vereniging van Strandexploitanten. -
eigen tuin eerst
‘We zijn gewend aan tuinverlichting, maar mogen buren ook van de sterrenhemel genieten?’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. Deze week over mollenverdrijvers en andere tuintechnologie. -
Na besmetting met meningokokken kan het snel gaan: ‘Het begon met oorpijn’
Meningokokkenziekte is relatief onbekend, zeldzaam en onvoorspelbaar. Word je er ziek van, dan kan dat ernstige gevolgen hebben. Toch weet bijna de helft van de ouders van jonge kinderen niet wat meningokokkenziekte is. Dat moet veranderen, vinden een expert en ervaringsdeskundigen. -
PREMIUM
Elektrische autoruit kan je vinger amputeren: Ilze overkwam het
Kun je je vinger kwijtraken door de elektrisch bedienbare ramen in je auto? Ja, het overkwam de 4-jarige Ilze in 2017. Had zij pech, of werd ze slachtoffer van de bezuinigingsdrift van autofabrikanten? -
Audi presenteert kleinere en goedkopere elektrische auto's : Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron
Na de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV komt Audi met een elektrische auto op dezelfde basis: de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. Ze staan in juni in de Nederlandse showrooms en hun rijbereik is maximaal 528 kilometer.
-
AUTOTEST
Test Renault Twingo Electric: karaktervol, maar niet de goedkoopste
De Renault Twingo is sinds kort ook elektrisch leverbaar. Maar als goedkoopste elektrische auto van Nederland is hij nu al ingehaald door de Dacia Spring. Gelukkig heeft hij meer kwaliteiten dan alleen een lage prijs. -
Garantie op smartphones en tv's: zo zit het
Verkopers zijn niet altijd even happig om je de garantie te bieden waar je volgens de wet recht op hebt, dus we zetten de belangrijkste punten om te onthouden op een rij. -
Elektrische Audi A6 e-Tron komt ruim 700 kilometer ver
Audi heeft de volgende generatie van de Audi A6 onthuld. Het is een elektrische, luxueuze Sportback met korte laadtijden, dankzij 800-volt technologie. Maar vooral ook zijn reikwijdte is opvallend: ruim 700 kilometer. Eind volgend jaar gaat de auto in productie.