Autoverzekering wordt duurder, terwijl auto's langer stilstaan en er minder ongevallen zijn
Dat automobilisten in de coronacrisis minder de weg op gaan en minder ongevallen veroorzaken leidt niet tot een daling bij de verzekeringspremies. Sterker nog, de autoverzekering werd in 2020 gemiddeld juist 50 euro duurder vergeleken met het jaar daarvoor. BMW-rijders waren dubbel de pineut. Zij moesten gemiddeld 100 euro meer betalen voor hun jaarpremie. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer.
De stijging van de autoverzekeringspremies is opvallend in het coronajaar 2020, waarin juist minder werd gereden en er minder schade lijkt te zijn. Minder schadeclaims, lagere premie zou je denken. Maar zo werkt het niet, weten ze bij Independer. ,,De autopremie is gebaseerd op risicoanalyses op de lange termijn. Er wordt gekeken naar historische schadestatistieken. Na een grote storm met veel schade gaat de premie ook niet direct omhoog,” zegt verzekeringsexpert Suzan Samson van Independer. Ze vervolgt: ,,Wie weet zien we wel effect als de coronacrisis nog lang aanhoudt. Of als we na de crisis deels blijven thuiswerken, waardoor we minder op de weg zitten. Maar voor 2020 zien we in ieder geval een stijging.”
Autobezitters in de groep 25-34 jaar komen er qua stijging het best vanaf. Voor hen steeg de premie in 2020 gemiddeld met slechts 3,8 procent ten opzichte van 2019. De grootste stijging is met 6,2 procent te zien in de groep 35-44 jaar. Overigens blijven jongeren in de groep 18-24 jaar de hoofdprijs betalen. Zij betalen met een jaarlijkse premie van gemiddeld 1.643,94 euro in 2020 maar liefst 722,55 euro meer dan de leeftijdsgroep boven hen. ,,Dat is een reden om even op onderzoek uit te gaan als je 25 jaar of ouder bent en al een tijdje in het bezit bent van een auto waar je schadevrij in rijdt. Grote kans dat er een verzekeraar is waar je een lagere premie betaalt”, tipt Samson.
BMW-rijders
Verzekeringsmaatschappijen mogen zelf hun premies bepalen en doen dat onder meer aan de hand van het profiel van de automobilist, maar ook op basis van bijvoorbeeld het automerk. Het ene automerk trekt nu eenmaal meer roekeloze bestuurders aan dan het andere, want dat is in schadestatistieken duidelijk terug te zien. Ook worden door bestuurders van ene automerk doorgaans veel meer kilometers gereden dan bij het andere, met een grotere kans op schade als gevolg. Het kan ook zijn dat reparaties bij het ene merk veel duurder uitvallen dan bij het andere. Kortom, er zijn veel aspecten waarmee rekening wordt gehouden.
Independer volgt de premieontwikkelingen nauwgezet bij de tien automerken waar consumenten het meest op vergelijken. Daaruit blijkt dat BMW-rijders extra pech hebben; de gemiddelde premie bij auto's van dat merk steeg in 2020 met 8,1 procent. BMW is hiermee de grootste stijger in de top 10. Renault-rijders komen er beter vanaf. Voor hen steeg de premie met 3,4 procent. Toyota staat op de onderste plek in de top 10, en is met gemiddeld 728 euro per jaar de goedkoopste auto om te verzekeren. BMW-rijders krijgen de duurste verzekeringspremie gepresenteerd: gemiddeld 1.352 euro per jaar. Hoewel de meeste BMW-rijders de hogere premie voor lief zullen nemen, kunnen ze dus meer dan 500 euro per jaar aan premie besparen door een Toyota te kopen.
Independer is net als deze nieuwssite onderdeel van DPG Media
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMijn Allessie
Nol kluste meer dan drie jaar aan zijn levenswerk: een Ford Mustang uit 1966 die verrot bleek te zijn
Nol van der Meer (71) rijdt niet zomaar een Amerikaanse cabriolet, nee, de zijne beschouwt hij als zijn levenswerk. Bij aankoop leek zijn Ford Mustang uit 1966 een plaatje. Maar toen de voormalige automonteur zijn wagen kaal maakte bleek de hele carrosserie verrot. Na 3,5 jaar restaureren mag ‘zijn allessie’ er weer zijn. -
PREMIUMtips en trucs
Pingelen voor beginners: voor succesvol afdingen gelden een aantal gouden regels
Alles wordt duurder, maar vaak valt er best te praten over de prijs. Bovendien is het een leuk spelletje. Zo pak je de onderhandelingen het beste aan. -
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks test onze autoredactie de nieuwste modellen. Alle autotests kun je snel en eenvoudig terugvinden in het testarchief hieronder. -
Auto van voormalig dictator heeft minimumprijs van slechts 500 euro
Een Renault Fuego GTS die de voormalige Roemeense dictator Nicolae Ceausescu ooit aan zijn dochter gaf, wordt binnenkort geveild. De vanafprijs van deze coupé werd vastgesteld op 500 euro. -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan.
-
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’ -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources