Volledig scherm
Eén op de zes auto's van de federale politie is eigenlijk te vervuilend om de lage-emissiezones in Brussel en Antwerpen in te rijden. © BELGA

Belgische politie rijdt met honderden 'vuile' dieselauto's in milieuzones

Eén op de zes auto's van de federale politie in België is eigenlijk te vervuilend om in de milieuzones in Brussel en Antwerpen te mogen rijden. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie zelf. Terwijl de burger boetes krijgt tot 350 euro, wordt voor de politie een uitzondering gemaakt.

Voor de milieuzone in Brussel heeft de federale politie op haar totale wagenpark van 3.400 auto's liefst 550 dienstvoertuigen op een witte lijst laten plaatsen. En voor de milieuzone in Antwerpen nog eens 280 politieauto's. Sommige wagens staan op beide lijsten. Met één doel: ontsnappen aan boetes. "Maar dat is juridisch voorzien", benadrukt Sarah Frederickx, woordvoerder van de federale politie tegenover Het Laatste Nieuws.

"Een regelrechte schande", betoogt Florent Platteeuw van de politievakbond VSOA. "De burger moet bij een inbreuk in Brussel meteen 350 euro ophoesten. In Antwerpen kost de eerste boete maar 150 euro. En moet de overheid niet juist het goede voorbeeld geven in plaats van met auto's rond te blijven tuffen die soms 18 jaar oud zijn? Ik moet er toch geen tekeningetje bij maken dat die politieauto's niet goed zijn voor het milieu?" 

De federale politie heeft begrip voor de wrevel, maar wijst naar de zware aankoopprocedures. "Dat maakt van de vernieuwing van ons wagenpark helaas een langetermijnproject", zegt de woordvoerder. Ze verzekert dat de federale politie in de toekomst zoveel mogelijk zal investeren in benzine- en hybride-auto's. Platteeuw zegt dat er al zo vaak beloftes zijn gemaakt.

Ook Nederlandse automobilisten lopen sinds deze maand het risico in België bekeurd te worden, zelfs met een moderne, 'schone' auto. De ANWB waarschuwde vorige week nog dat Nederlanders die in de herfstvakantie een dagje Brussel doen onbewust in de fout kunnen gaan doordat ze hun auto niet hebben geregistreerd. De boete hiervoor bedraagt 150 euro.

Sinds 1 oktober deelt Brussel boetes uit aan automobilisten die met een dieselauto van vóór 1997 (Euroklasse 1 of ouder) de zone inrijden. Daarnaast moeten alle auto's, dus ook die met schone, moderne motoren, geregistreerd staan. Zelfs een elektrische auto die niet in de Brusselse database staat, krijgt een bekeuring van 150 euro.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/