Volledig scherm
© Jaguar

‘Bericht over vuile elektrische auto klopt in de verste verte niet’

Het bericht dat elektrische auto's pas na 700.000 kilometer beter voor het milieu zijn dan auto's die op benzine rijden, klopt in de verste verte niet. Dat zegt Auke Hoekstra, onderzoeker aan de TU Eindhoven en de 'man die in Nederland de meeste van dit soort sommetjes maakt'.

De Belgische hoogleraar Damien Ernst, van de universiteit in Luik, stelde eerder deze week te hebben uitgerekend dat het omslagpunt waarop elektrisch zuiniger wordt dan benzine veel hoger ligt dan gedacht.  Ernst maakte zijn berekeningen, waarin hij uitkwam op een kleine 700.000 kilometer, op verzoek van het televisieprogramma Auto Mobile van de Waalse zender RTBF. 

Veel media in Nederland en België, waaronder deze site, namen het nieuws over. Na een storm van kritiek heeft RTBF het bericht inmiddels offline gehaald. Ernst stelt dat dat is gebeurd door intimidatie van de ‘klimaatsekte’.

De Belg, specialist in energievraagstukken, ging op verzoek van het televisieprogramma Auto Mobile uit van de huidige staat van de elektriciteitsproductie, die slechts voor een klein deel op ‘groene’ wijze tot stand komt. Ook de productie van elektrische auto’s en hun accu’s is meegenomen.

30.000 tot 50.000 kilometer

Om tot zijn conclusie te komen gebruikte Ernst wetenschappelijke literatuur om de verschillende variabelen te bepalen. Maar die variabelen kloppen niet, legt Hoekstra op Twitter uitgebreid uit. Hij komt uit op een omslagpunt van 30.000 tot 50.000 kilometer en krijgt veel bijval. ,,Er is nog niemand bij me gekomen die zegt dat mijn berekeningen niet kloppen", zegt Hoekstra.

Artikel gaat verder onder de tweet

De onderzoeker stelt dat de Belgische hoogleraar, die in eigen land gezaghebbend is, sowieso één belangrijk ding vergeten is. ,,Dat het produceren van benzine, in Pernis bijvoorbeeld, ook CO2-uitstoot met zich meebrengt. Dat heeft hij niet meegenomen, terwijl hij dat voor de productie van batterijen wel had gedaan. Dat is gewoon aantoonbaar fout.”

De hoeveelheid die CO2 die Ernst toerekent aan het produceren van een batterij van een moderne elektrische auto, liggen vervolgens ‘zeker drie keer te hoog', stelt Hoekstra. ,,En dan ben ik nog heel voorzichtig. Dat soort cijfers zijn heel geheim, geen producent wil er wat over zeggen. Maar ik spreek insiders uit de sector die fluisteren dat de werkelijke uitstoot per batterij in de grote, moderne fabrieken nog lager ligt.”

Dubbel zo hoog

Tenslotte, stelt de TU-onderzoeker, ging zijn Belgische collega bij de berekening van de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten bij het opwekken van stroom uit van cijfers die, in het geval van België, meer dan dubbel zo hoog liggen als het werkelijke getal: 550 gram per kilowattuur in plaats van 257. Hoekstra: ,,In Nederland ligt dat getal nog boven de 400. Maar als maar de helft van de plannen van het Klimaatakkoord wordt uitgevoerd, komen we door de jaren heen al uit op 200, schat ik.”

En oh ja, grote Tesla's vergelijken met kleinere benzine-auto's is ook niet helemaal eerlijk, voegt Hoekstra nog toe. Of hij het kan weten? ,,Er is in Nederland niemand die meer van dit soort sommetjes maakt dan ik, dus ja, ik kan het weten.”

Elke dag het laatste nieuws over auto's, verkeer en slimme mobiliteit op ad.nl/auto En ook in de app kan je nu rechtstreeks naar AD Auto: klik hiervoor op de menuknop onderin de hoofdpagina

Deze Nederlander trekt de wereld rond in een elektrische auto: