Volledig scherm
© Shutterstock

‘Bespaar je brandstof door vaart te minderen?’

VRAAG & ANTWOORD,,Als ik een rood verkeerslicht nader, of een bord dat een snelheidslimiet aankondigt, begin ik vroegtijdig met vaart minderen, zodat ik uiteindelijk bijna niet meer hoef te remmen. De meeste automobilisten rijden echter met behoorlijke snelheid door en remmen pas op het laatste moment. Ik realiseer mij dat mijn rijstijl wellicht tot ergernis leidt bij medeweggebruikers. Maar is het niet zo dat ik hiermee brandstof bespaar en het remmechanisme ontlast?”, vraagt lezer Adrie van Bergen zich af.

Autoredacteur Niek Schenk: ,,Dat doet u zeker en er is dan ook niets mis met uw rijstijl. U kunt hiermee inderdaad brandstof besparen en een bijkomend voordeel is dat u hiermee de remmen ontziet. Autofabrikanten gaan ervoor zorgen dat auto’s dit de komende jaren steeds meer automatisch doen, vooral om brandstof of stroom (bij elektrische auto’s) te besparen. Dat is een van de redenen waarom auto’s straks via hun dataverbinding worden geïnformeerd dat het verkeerslicht op rood staat, dat er een scherpe bocht aan komt of dat er een snelheidslimiet aan zit te komen.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.