een laadpaal bij een tankstation, die is aangesloten op een 'superbatterij' van Shell. Met de batterij kunnen auto's sneller worden opgeladen.
Volledig scherm
PREMIUM
een laadpaal bij een tankstation, die is aangesloten op een 'superbatterij' van Shell. Met de batterij kunnen auto's sneller worden opgeladen. © Hollandse Hoogte / ANP

Betalen naar gebruik, maar ‘autorijden wordt niet voor de happy few’

We moeten linksom of rechtsom aan de elektrische auto om de klimaatdoelen te halen. Wie niet wil, ziet vanaf 2030 de autokosten oplopen omdat voor iedere gram uitgestoten CO2 moet worden betaald. Toch blijft de auto ‘voor grote groepen Nederlanders bereikbaar’, bezweert de brede autocoalitie die dit nieuwe belastingplan oppert.

6 reacties

  • Nico aan den Toorn

    1 maand geleden
    Weer zo'n idee, dat uitgedacht is door mensen achter een bureau die geen idee hebben van de werkelijkheid voor veel mensen in het dagelijkse leven. Veel mensen moeten gebruik maken van een auto omdat het openbaar vervoer veel te weinig capaciteit heeft en niet continue beschikbaar is. Denk bijvoorbeeld maar aan mensen, die nachtdiensten hebben.
  • Wim Pollaert

    1 maand geleden
    Als je het mij vraagt zeg ik :” Morgen invoeren” De reacties die ik hier las, gaan uit waarom het niet zou kunnen en zijn soms feitelijk onjuist. Een voorbeeld is dat de productie van een E- auto veel vervuilender zou zijn dan die van een fossiel aangedreven auto. Ik probeer het te bekijken vanuit het standpunt waarom het wel een goed idee is en dat zijn er vele. Fossiel is eindig. Betaal voor gebrui Fossiel geeft meer luchtvervuiling dan opwekking van stroom, zelfs als deze grijs zou zijn.
  • Ron Van der meer

    1 maand geleden
    Vreemde redenering van die organisaties en ook de politiek. De uitlaat van de electrische auto's staat bij de energie centrales . Bijkomend punt is dat niet alle inkomsten uit wegenbelasting daadwerkelijk aan de wegen besteed wordt. Electrische auto's zijn veel zwaarder en belasten de wegen evenredig meer. De uitstoot bij de productie van electrische auto's is even veel als een "normale"auto in 10 jaar uitstoot wat dus een extra belasting betekend in zeer korte tijd. Wat is je winst dan?
  • Anoniem

    1 maand geleden
    John van der Toorn. Er zijn haken en ogen aan het http://plan.Er zijn al fabrieken die soms op halve kracht moeten draaien omdat het electriciteitssnet niet genoeg kan leveren. Leuk als je beneden woont met een flinke tuin waarin je de elektrische auto kan parkeren en enen aansluiting hebt om de auto op te laden. Heb je geen beneden woning dan kun je met je verlengkabel naar de langs de stoep geparkeerde auto om op te laden. Geloofwaardig ? Nee toch veel te weinig over nagedacht !!
  • Sylvia Schenkels

    1 maand geleden
    En hoe denken ze dat ik mijn caravan naar Frankrijk moet trekken??? Ook is het het verplaatsen van problemen. Ons elektriciteitsnet heeft véél te weinig capaciteit om genoeg stroom te leveren, of gaan we meer biomassa centrales bouwen, waar gestookt wordt op hout en kolen? Hoe zit het met de accu's? Ook de prijs van auto's is voor de gewone man niet meer te betalen! Slecht doordacht plan!