Bizar ongeluk met truck kostte Huub (56) zijn leven in Italië, verloofde eist gerechtigheid
Een bizar ongeluk in Italië met een losgeraakte aanhanger kostte twee jaar geleden het leven van de 56-jarige Huub Pistoor. De nabestaanden van de Nederlandse ingenieur zoeken tot op de dag van vandaag naar gerechtigheid. ,,Er wordt ons groot onrecht aangedaan”, zegt de Italiaanse partner van Pistoor.
Het dramatische ongeluk gebeurde op vrijdag 29 maart 2019 in de Italiaanse plaats Agugliano, op ongeveer een uur rijden van badplaats Rimini. Een aanhanger schoot plotseling los van een vrachtwagen, kruiste op eigen kracht de weg en knalde vol op een tegemoetkomende Fiat Punto. De 56-jarige Huub Pistoor uit het Noord-Hollandse dorpje Zwaag zat achter het stuur en was op slag dood. De auto lag volledig in gruzelementen.
De 57-jarige vrachtwagenchauffeur uit Moldavië had tijdens de aanrijding niet in de gaten wat er aan de hand was. Hij reed nog zo’n vier kilometer door toen hij pas doorkreeg dat de aanhanger van zijn truck was losgekoppeld. Hij werd veroordeeld tot ruim een jaar gevangenisstraf wegens dood door schuld. Voor de nabestaanden is de hele gang van zaken nog altijd moeilijk te verkroppen, zegt Gioia Bucarelli, de Italiaanse vriendin van Pistoor.
Slechte staat
Bucarelli houdt niet alleen de chauffeur verantwoordelijk voor het drama, maar in het bijzonder de eigenaren van de vrachtwagen. Het voertuig was volgens de nabestaanden in zo’n slechte staat dat het nooit op de weg toegelaten had moeten worden. Al sinds de veroordeling van de chauffeur is de vriendin van Pistoor met een team aan advocaten bezig een strafrechtelijk onderzoek af te dwingen. Ze wijst onder meer op een onafhankelijk rapport, waarin gewezen werd op de slechte staat van de vrachtwagen en oplegger, de slijtage van de trekhaak en van het remsysteem.
Er was deze zomer een sprankje hoop dat het Italiaanse Openbaar Ministerie het onderzoek zou heropenen, maar deze week kregen de nabestaanden toch weer slecht nieuws, zo melden diverse Italiaanse media. Bucarelli zegt strijdbaar te blijven en blijft zich verzetten tegen het besluit van justitie. ,,Verkeersveiligheid gaat iedereen aan”, laat ze weten. ,,Als een arbeider op locatie om het leven komt door een machine, worden de eigenaren van het bedrijf en het onderhoudspersoneel onmiddellijk bij het onderzoek betrokken. Ik vraag me af waarom dezelfde methode niet wordt toegepast als je op de weg wordt verpletterd door een versleten aanhangwagen, die niet eens had mogen rondrijden. Is wat er op de weg gebeurt soms minder ernstig? Waarom zijn we ons nog steeds niet bewust van wat er iedere dag plaatsvindt op onze wegen?”
Geseponeerd
Alleen ‘diepgravend onderzoek’ kan herhaling voorkomen, aldus Bucarelli. ,,Zolang we dergelijke ernstige misdaden blijven onderschatten, kunnen we geen samenleving zijn en is er geen garantie voor onze veiligheid. Het vaststellen van de waarheid en de verantwoordelijke van een verkeersdode moet voor de betrokken instanties een plicht zijn. Het is een teken van respect voor de slachtoffers en de hele samenleving.”
De Italiaanse officier van justitie opende tijdens de strafzaak een onderzoek tegen de eigenaren van het in Verona gevestigde transportbedrijf. Dat onderzoek werd geseponeerd, omdat de laatste wettelijke controle van de truck en de aanhanger binnen de gestelde termijn was uitgevoerd. Daarmee zouden de eigenaren zich niet schuldig hebben gemaakt aan een strafbaar feit.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD82
Waarom zijn led-koplampen zo verblindend?
‘Het licht van led-koplampen is voor tegenliggers soms verblindend’, aldus lezer J. Verberk in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Enkele jaren geleden werd de eerste kerstboomverlichting met led-lampjes op de markt gebracht, die was helderwit. Niet iedereen kon dat waarderen, daarom kun je nu led-lampjes kopen met ‘warm’ licht. Dat is minder fel en aangenamer voor de ogen. Waarom brengt de auto-industrie niet dergelijk licht op de markt, zodat niemand zich meer aan het felle licht stoort of erdoor wordt verblind?’ -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Zo hoog zou je kilometervergoeding eigenlijk moeten zijn
De onbelaste kilometervergoeding is na zeventien jaar eindelijk verhoogd, al is de stijging bepaald niet groot. De Vereniging Zakelijke Rijders heeft becijferd dat de kilometervergoeding niet dekkend is. Een gemiddelde kilometervergoeding van 0,31 euro zou meer in de buurt komen. -
Recordaantal wegslepers in 2022: meer dan 100.000 keer
Automobilisten komen steeds vaker met pech stil te staan op de Nederlandse wegen. In 2022 moesten bergingsbedrijven voor het eerst in de geschiedenis meer dan 100.000 keer uitrukken om een gestrand voertuig te verplaatsen. -
PREMIUM8
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit.
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
-
-
Conceptcar Audi is bliksemafleider voor nieuwe elektrische Porsche
De Audi Activesphere is een avontuurlijke conceptcar met een heel bijzonder interieur. Een interieur dat alle aandacht afleidt van de onderhuidse techniek. De Audi Activesphere Concept staat namelijk op het platform dat ook voor de nieuwe elektrische Porsche Macan is ontwikkeld. In tegenstelling tot Audi’s futuristische studiemodel, gaat de elektrische midsize-SUV van Porsche dit jaar nog in productie. -
PREMIUM
Rene en Arie reden naar Noordkaap, glibberend over sneeuw en ijs: ‘Je moet jezelf blijven uitdagen’
Ga er maar aan staan: 7800 kilometer rijden in acht dagen tijd. En dan niet over een strak geasfalteerde snelweg maar glibberend over sneeuw en ijs. De Hoeksche Waardse vrienden Rene Vrij en Arie van Tienderen deden mee aan de Artic Challenge, een toertocht naar de Poolcirkel en terug.