Volledig scherm
© Mini

BMW schuift nieuwe Mini-generatie voor zich uit: ‘Schuld van de Brexit’

Door de grote onzekerheid rond de gevolgen van de brexit heeft BMW beslist om de huidige Mini-generatie langer in productie te houden dan oorspronkelijk gepland. Dat meldt het persbureau Reuters.

Hoewel het nog minstens nog een jaar zal duren voordat ook burgers geconfronteerd zullen worden met de gevolgen van de brexit, laat de economische impact op de auto-industrie zich al enige tijd voelen. De productieband van de Honda-fabriek in Swindon wordt volgend jaar stopgezet en ook de toekomst van de Nissan-fabriek in Sunderland is hoogst onzeker.

In een interview met persbureau Reuters heeft BMW te kennen gegeven dat de brexit directe gevolgen zal hebben voor het Britse dochtermerk Mini. Om de risico’s voor de productie te beperken en om tegelijkertijd op ontwikkelingskosten te besparen zal de huidige Mini-generatie het wat langer moeten uitzingen dan de zes jaren die in de oorspronkelijke productplanning voorzien waren.

Volledig scherm
© MINI

Een volledige modelwissel zou namelijk vergaande (financiële) inspanningen vergen voor de Mini-fabriek in Oxford, een investering die het Duitse moederbedrijf liever nog even uitstelt in afwachting van nieuwe handelsakkoorden tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. ,,Indien we uitgaan van import- en exportheffingen tussen 0 en 5 procent, zou de business case voor Oxford niet drastisch veranderen”, zo liet BMW-baas Oliver Zipse vorig jaar al optekenen. Hogere tarieven zouden BMW er echter toe kunnen aanzetten om op z’n minst een deel van de Mini-productie door te schuiven naar de fabriek van VDL Nedcar in het Limburgse Born.