Er was deze week veel belangstelling voor de persconferentie van BMW op de Los Angeles Auto Show. Het merk presenteerde daar de nieuwste modellen en uitvoeringen en maakte ook enkele toekomstplannen bekend
Volledig scherm
Er was deze week veel belangstelling voor de persconferentie van BMW op de Los Angeles Auto Show. Het merk presenteerde daar de nieuwste modellen en uitvoeringen en maakte ook enkele toekomstplannen bekend © EPA

BMW: ‘Zelf kobalt en lithium inkopen en leveren aan accucel-producenten’

BMW zegt dat het zelf het kobalt en lithium voor de accu’s voor zijn elektrische auto's gaat inkopen bij diverse mijnen over heel de wereld. Het bedrijf zegt dat te doen om redenen van transparantie. De fabrikant gaat de metalen leveren aan accucel-producenten waarmee het onlangs leveringsdeals heeft gesloten.

BMW zegt dat het het ruwe kobalt voor de accucel-productie rechtstreeks in mijnen in Australië en Marokko gaat inkopen en het beschikbaar zal stellen voor producenten CATL en Samsung SDI. De autobouwer gaat hetzelfde doen voor lithium, waarbij het onder meer gaat over lithium uit Australische mijnen. Waarschijnlijk zal BMW een deel van het benodigde lithium ook verkrijgen uit het pekel van zoutmeren in het Andesgebergte, aangezien dat ook een belangrijke bron van lithium is.

In het genoemde rijtje van bronnen van kobalt ontbreekt Congo-Kinshasa. Waarschijnlijk heeft BMW dat land bewust niet genoemd. Dit Afrikaanse land levert verreweg de grootste bijdrage aan de wereldwijde kobaltproductie, maar het gaat in de Democratische Republiek Congo niet alleen om industriële mijnen. Er zijn ook nogal wat artisanale mijnen zonder toezicht, waar het voor het kobalt benodigde koper wordt gewonnen op een wijze die niet alleen gevaarlijk is voor de mijnwerkers, maar ook slecht voor het milieu.

Mensenrechten

De BMW Group zegt over te gaan tot het direct inkopen van kobalt en lithium om volledig transparant te kunnen zijn over waar de ruwe materialen voor de benodigde accu’s voor zijn auto’s vandaan komen. Het bedrijf zegt dat de milieustandaards en het respect voor de mensenrechten de hoogste prioriteit hebben. BMW stelt dat de vijfde generatie van de elektrische aandrijflijnen voor zijn elektrische auto’s vanaf 2021 ook geheel geproduceerd wordt zonder het gebruik van zeldzame aard-metalen.

De melding over het eigenhandig inkopen van lithium en kobalt doet BMW in het kader van deals die het bedrijf met het Chinese CATL en Samsung SDI gesloten heeft. Met CATL heeft BMW een overeenkomst gesloten met een totale waarde van 7,3 miljard euro voor de levering van accucellen, en een vergelijkbare deal van 2,9 miljard euro heeft het bedrijf met Samsung SDI gesloten. Dit moet BMW op de langere termijn verzekeren van de beschikbaarheid van voldoende accucellen voor zijn elektrische auto’s.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.