Britse automobilisten moeten ‘Nederlandse truc’ toepassen bij het uitstappen
updateBritse automobilisten moeten voortaan met de ‘Nederlandse greep’ een autoportier openen. Volgens de BBC wordt deze verplichting aanstaande zaterdag opgenomen in de verkeerswet (Highway Code). Wie op een andere manier zijn autodeur opent, riskeert een boete van 1000 pond (circa 1200 euro).
De meeste Nederlandse automobilisten zullen niet begrijpen wat er met de Nederlandse truc wordt bedoeld, maar in het buitenland is hij alom bekend. Voor de invoering van ‘de Nederlandse greep’ (Dutch Reach) is in het Verenigd Koninkrijk zelfs jaren campagne gevoerd.
Het gaat erom dat uitstappende automobilisten bij het openen van het portier de hand gebruiken die het verst van de ontgrendelingshendel verwijderd is. In auto's in Nederland (waar rechts wordt gereden) is dat de rechterhand van de bestuurder en de linkerhand van de bijrijder. Op deze manier dwing je jezelf om over je schouder te kijken bij het openen van de deur. Zo krijg je automatisch beter zicht op aanstormende fietsers of andere weggebruikers.
In het buitenland is men ervan overtuigd dat dit een in Nederland verzonnen, handige truc is, om te voorkomen dat je met het openzwaaiende portier een fietser raakt bij het uitstappen. Nederland heeft de eer hoogstwaarschijnlijk te danken aan het imago van fietsland, maar wat precies de oorsprong is van de ‘Nederlandse uitvinding’ valt lastig te achterhalen.
Lezers melden zich
Inmiddels hebben zich wel twee lezers bij onze autoredactie gemeld, voor wie de Nederlandse greep bekend voorkomt. ,,Ik heb uit nieuwsgierigheid enige tijd geleden online archiefonderzoek gedaan naar de vermeende Nederlandse oorsprong van deze techniek‘’, zegt Jeroen Bakker.
,,Maar ik heb daarbij niet kunnen achterhalen of deze methode echt Nederlands is. Er zijn ook vermoedens van een Deense oorsprong, maar ik kom niet in de archieven daar. Wel heb ik de methode al in Nederlandse kranten uit 1961 kunnen terugvinden.‘’
Ook de herinnering van lezer Johan van Blokland gaat ver terug: ,,Ik heb dit ooit geleerd van mijn rij-instructeur. En ik kan mij niet voorstellen dat mijn instructeur de enige was in die tijd: ongeveer 50 jaar geleden.‘’
Levens redden
Dat de Britten de regel nu invoeren, wordt in elk geval toegejuicht door activist Jeff Boulton. Hij verloor in 2016 zijn zoon bij een verkeersongeval. ,,Zoals de meeste mensen wisten we niets over de Nederlandse greep tot Sam om het leven kwam”, verklaart hij tegenover de BBC. ,,Als we de regels 55 jaar geleden hadden aangepast toen de Nederlanders dit bedachten, zou Sam nu nog leven.”
Ook fietsersbond Cycling UK is blij met de aanpassing van het verkeersreglement. Deze organisatie zegt dat Britten weliswaar niet zijn gewend aan de Nederlandse greep, maar dat de methode makkelijk te leren is en levens kan redden. Jaarlijks raken in Groot-Brittannië honderden fietsers gewond doordat ze tegen de geopende deur rijden van uitstappende automobilisten. Met deze simpele truc kan dat aantal drastisch dalen.
Het fenomeen van fietsers die geraakt worden door het openen van een autodeur wordt in het buitenland ook wel ‘dooring’ genoemd. Volgens de Amerikaanse fietsersbond (League of American Bicyclists) is dit zelfs de meest voorkomende oorzaak van ongevallen tussen fietsen en auto’s, vooral in de grotere steden in de VS. Het openzwaaiende autoportier leidt ook in Nederland jaarlijks tot veel gewonden en zelfs enkele doden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’ -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je boven de maximumsnelheid inhalen op de snelweg?’
‘Mag je op een snelweg waar de maximumsnelheid 100 kilometer per uur is, links inhalen met een hogere snelheid?’ vraagt lezer Frans Elsendoorn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Om vervolgens op de oorspronkelijke rijstrook terug te komen en daar de maximumsnelheid weer aan te houden?’ -
Beruchte extreem drukke ringweg van Parijs op de schop: ‘Grijze stroken worden groene zone’
Hij is 35 kilometer lang, er rijden meer dan 1 miljoen auto’s per dag, automobilisten staan er altijd wel ergens toeterend en scheldend vast, en het stinkt er naar uitlaatgassen: de périphérique, de beruchte ringweg van Parijs. Een ergernis voor veel bewoners en een trauma voor nogal wat toeristen. Die weg van twee keer vier rijbanen moet de komende jaren volledig op de schop. -
PREMIUM
Autodieven hebben het voorzien op Mazda’s, Renaults, Peugeots en Toyota’s met keyless entry
Rustig slapen is er niet meer bij voor veel bewoners van Wateringen. In de afgelopen weken werden maar liefst zeven auto’s gestolen in de wijk Vliettuinen. Met name eigenaren van relatief nieuwe auto’s van de merken Mazda, Renault, Peugeot en Toyota vormen het doelwit. De slachtoffers zijn allemaal eigenaar van een auto met een zogenoemde keyless entry.