Brussel is nu één grote 30 kilometer-zone
De stad Brussel inclusief de 18 omringende deelgemeentes is met ingang van dit jaar één grote 30 kilometer-zone. Auto’s, bussen en vrachtwagens mogen alleen op de grote toegangswegen nog 50 en heel soms 70 kilometer per uur rijden.
De maatregel moet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest veiliger, stiller en minder vies maken. Elk jaar wordt het verkeer een vijftigtal Brusselaars fataal: veel meer dan het aantal dodelijke slachtoffers in Nederlandse steden. Dat zou rap minder kunnen worden wanneer er niet sneller dan 30 km/u wordt gereden, hoopt de Brusselse regering. Ze noemt buitenlandse succesverhalen met dalingen van een kwart tot bijna een derde.
De politie treedt de eerste tijd coulant op, heeft zij al laten weten. Er komen ook niet per se meer flitspalen of controles. Brussel probeert eerder de vaart eruit te krijgen door bomen te planten en verkeersdrempels neer te leggen. Ieder jaar wordt een tiende van de stad zo heringericht.
Nu is Brussel, dat 1,2 miljoen inwoners telt, nog een echte autostad. Maar dat is voorzichtig aan het veranderen. Vooral sinds de coronacrisis wint de fiets er terrein. Ook de fietser moet zich echter aan de nieuwe snelheidslimiet houden. Dat geldt tevens voor gebruikers van de speedpedelecs en de in België populaire (maar in Nederland verboden) elektrische steps.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom de Duitse ANWB botsingen nabootst met Lego-auto’s
Kan een crash nauwkeurig digitaal worden gesimuleerd? Dat vroeg de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, zich af. Ze berekenden de impact op een computer en keken vervolgens of de data overeenkomen met de werkelijkheid. Het antwoord is: nee. -
Vrouwen hebben 73 procent meer kans om te overlijden bij een ongeluk. Dit is (waarschijnlijk) waarom
Vrouwen hebben 73 procent meer kans op dodelijke verwondingen bij auto-ongelukken, zo bleek eerder dit jaar. Dit heeft waarschijnlijk deels te maken met de crashtest-dummies, oftewel de poppen die bij tests van auto’s worden gebruikt. Die zijn namelijk overwegend mannelijk, benadrukt een afdeling van het Amerikaanse ministerie van Verkeer. -
iemand moet het doen
Patholoog Emma (36) bekijkt heel de dag stukjes mens: ‘Ik kom ook alle lichaamssappen tegen’
Werk kan niet altijd leuk zijn, maar waarom kiezen mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? In deze reeks vertellen Nederlanders met zo’n baan over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: klinisch patholoog Emma Witteveen (36) onderzoekt stukken weefsel van mensen, zoals stukjes darm. -
Zo deel je wachtwoorden op een veilige manier
We kunnen er kort over zijn: deel je wachtwoord nooit. In de praktijk gebeurt dit echter vaak genoeg. Mocht het om welke reden dan ook toch nodig zijn om je wachtwoord te delen met vrienden of familieleden - omdat je een abonnement op bijvoorbeeld Netflix of Spotify deelt: zo doe je dat veilig. -
Veiligheid kampeerauto's deugt niet, blijkt uit botsproef
Er worden in Nederland steeds meer kampeerauto's verkocht, maar bij een botsing lopen de inzittenden grote risico's op verwondingen. Uit een botsproef van de ADAC blijkt dat camperfabrikanten de veiligheid niet op orde hebben.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Hebben caravanbezitters nog toekomst?’
‘Er wordt bijna alleen nog maar gesproken over elektrisch aangedreven auto’s’, aldus lezer Marcel Goes in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘We moeten er allemaal aan geloven, blijkbaar. Maar het trekgewicht van die auto’s is minimaal, vooral bij de ‘goedkopere’ modellen. Wat is eigenlijk de toekomst voor caravanbezitters?’ -
In deze auto vallen gemiddeld de meeste doden, melden Amerikaanse onderzoekers
Ondanks inspanningen van fabrikanten om ze veiliger te maken, blijven auto’s uit de compacte klasse het gevaarlijkst. Dat blijkt uit de meest recente sterftecijfers van het Amerikaanse Insurance Institute of Highway Safety (IIHS). -
PREMIUMGeld & Geluk
‘Vroeger kochten we eens in de drie jaar nieuwe auto’s, nu hebben we ze al vijf jaar’
In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Inge en Eric houden van golf, autoracen en vakanties. ‘Dubai is wel heel duur dit jaar. Dus gaan we twee emiraatjes verder.’