Een gekantelde Poolse truck op de A27.
Volledig scherm
Een gekantelde Poolse truck op de A27. © William Hoogteyling

Buitenlandse trucker blijkt brokkenpiloot

In 40 procent van de ongelukken en pechgevallen met vrachtauto's op de snelweg zit er een buitenlandse chauffeur achter het stuur. De transportsector wil een onderzoek.

Polen (9 procent), Duitsers (5 procent) en Roemenen (5 procent) zijn de grootste brokkenpiloten. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Meldingen Vrachtauto's (Stimva) die alle incidenten met vrachtverkeer op de rijkswegen registreert.

Vorig jaar steeg het aantal vrachtauto-ongevallen met 40 procent tot 1484, terwijl het totaal aantal incidenten (ongelukken, pechgevallen, klapbanden, afgevallen lading) met 22 procent steeg tot 5762. In de helft van de gevallen moest er een bergingsbedrijf aan te pas komen.  Volgens de Stimva is de stijging van het aantal ongelukken het gevolg van de drukte op de weg. Door de florerende economie is er een grote toename van goederenvervoer.

Omgewaaid

Nooit eerder was er zoveel vrachtwagenellende op de rijkswegen als in 2017. Dit jaar lijkt dat record te worden verpulverd want in de eerste helft van dit jaar steeg het aantal incidenten weer scherp met 20 procent. Een groot deel van die stijging komt door de grote storm van 18 januari toen het land stil kwam te staan door tientallen omgewaaide vrachtwagens. Poolse truckers begrepen mogelijk de waarschuwingen op de matrixborden niet.

De cijfers sluiten aan bij beweringen van Nederlandse truckers dat hun buitenlandse collega's onvoldoende zijn opgeleid en het materieel niet in goede conditie is. CNV Vakmensen toonde vorige maand aan dat een vervalst groot rijbewijs in Polen voor 170 euro gewoon te koop is.

Ongeveer 13 procent van de vrachtwagens in Nederland heeft een buitenlands kenteken. Transport en Logistiek Nederland constateert een 'oververtegenwoordiging' van de buitenlandse chauffeurs bij de ongelukken en pechgevallen. De stijging van het aantal ongelukken met vrachtwagens baart TLN zorgen. ,,Wij weten niet wat de oorzaak is en willen dat graag onderzocht hebben,'' zegt Quinten Snijders van TLN.

Rijkswaterstaat benadrukt dat slechts 1,3 procent van alle files het gevolg is van een vrachtwagenongeluk of een gestrande vrachtwagen. Maar de gevolgen zijn wel veel groter. 4,5 procent van de totale filezwaarte en 4,6 procent van het totale reistijdverlies is te wijten aan de vrachtwagens. Zo kantelden vorig jaar ruim 60 vrachtauto's. Vaak duurt het dan uren voordat de lading is overgeladen en de truck weer op eigen wielen staat. Al die tijd zijn de rijstroken afgesloten.

Kijk hier naar een gesprek met een vrachtwagenchauffeur:

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.