Volledig scherm
© De Ingenieur

C02 uit de lucht halen steeds goedkoper: hoop voor de benzine-auto?

De uitstoot van CO2 kan het beste bij de bron worden aangepakt door minder te vervuilen. Maar er is nog een manier: CO2 uit de lucht halen. Is er dan toch nog hoop voor de benzine-auto?

Autofabrikanten en andere vervuilers worden onder druk gezet om hun CO2-uitstoot naar beneden te krijgen, maar alles wijst erop dat deze omslag te langzaam gaat om de opwarming van de aarde onder de twee graden te houden, het hoofddoel van de afspraken van ‘Parijs’. Voor auto's lijkt elektrische aandrijving de enige oplossing.

Maar volgens het blad De Ingenieur kan ook gekozen worden om CO2 uit de lucht te halen. Door nieuwe technieken hoeft dat minder te kosten dan gedacht. Afhankelijk van technische details en economische omstandigheden kost dit proces nu tussen de 94 en 232 dollar (80 tot 197 euro) per ton CO2. Tot nu toe lagen de geschatte kosten rond de 600 dollar per ton.

Wanneer deze techniek massaal gebruikt zou worden om de CO2-emissies van benzine te compenseren, zou je ongeveer uitkomen op een prijstoename van benzine van 0,22 dollar per liter. Daarmee lijken de vooruitzichten voor de CO2-afvangtechnieken een stuk zonniger dan een paar jaar geleden. De kosten lijken mee te vallen en zullen nog verder gaan dalen, zoals dat gaat bij technologie die verder wordt geperfectioneerd.

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.