Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal
In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag.
,,We hopen dat Volkswagen in Nederland stopt met de door het bedrijf toegepaste vertragingstactieken en nu de druk voelt om tot een eerlijke en collectieve compensatieregeling te komen‘’, aldus de Consumentenbond. De Consumentenbond vindt de Duitse uitspraak een duidelijk signaal en verwacht dat die ook gevolgen zal hebben voor de Nederlandse gedupeerden die nog altijd geen cent hebben gezien van Volkswagen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ,,Volkswagen heeft ons verzoek tot overleg onlangs afgeslagen omdat het geen aanleiding zag om met ons te praten. Dat is echt te gek voor woorden. Om die reden lagen de dagvaardingen al klaar. En die gaan, zeker na deze uitspraak, snel de deur uit.‘’
Hoogste rechtbank
Volkswagen moet eigenaren van een sjoemeldiesel in Duitsland een schadevergoeding betalen, werd gisteren bekend. Het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, de hoogste Duitse rechtbank, heeft dat bepaald. Hoeveel geld de consumenten krijgen, hangt af van het aantal kilometers dat de auto’s gereden hebben.
De rechters deden uitspraak in de zaak van de koper van een tweedehands Volkswagen Sharan. Die kocht de auto in 2014 voor net geen 31.500 euro en hij wilde het volledige aankoopbedrag terug. Volkswagen meende echter dat de auto steeds gewoon had gefunctioneerd en wilde helemaal niets betalen. Maar door de software te installeren waarmee uitlaatgastests werden gemanipuleerd heeft Volkswagen volgens de rechter ,,bewust en systematisch gedurende verschillende jaren de autoriteiten bedrogen, met het oog op winst.” Uiteindelijk kreeg de VW-bezitter 25.600 euro terug en daar bovenop komt nog de rente.
De uitspraak vormt een precedent en heeft mogelijk gevolgen voor nog eens 60.000 zaken die Duitse autobezitters tegen Volkswagen hebben aangespannen en die nog lopen. Een aantal van die zaken komt ook nog bij het Bundesgerichtshof terecht. In juli behandelen de rechters daarvan nog drie zaken.
Volkswagen heeft in het schandaal rond de sjoemelsoftware in Duitsland onlangs ook al een schikking getroffen met circa 262.000 andere bezitters van de betrokken dieselauto’s. VW was begin dit jaar met de Duitse consumentenorganisatie VZBV een schikking overeengekomen. In de overeenkomst is voorzien dat getroffen consumenten een schadeloosstelling kunnen krijgen voor het waardeverlies van hun voertuig ten gevolge van het schandaal. Er zullen schadevergoedingen betaald worden met een totale waarde van 620 miljoen euro. In dit geval gaat het om bedragen van 1.350 euro tot 6.250 euro, die vanaf deze maand uitbetaald zullen worden. Voor ongeveer 21.000 gevallen is nog aanvullend onderzoek nodig.
Groot-Brittannië
Begin deze maand besliste ook een Britse rechter dat ook tienduizenden Volkswagen-bezitters in Groot-Brittannië terecht een schadevergoeding eisen van de Duitse autofabrikant, vanwege de sjoemelsoftware. Het Britse gerechtshof moet nog wel beslissen op welke schadevergoeding de 91.000 klagers recht hebben.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
136
Veilig Verkeer Nederland wil 30 km/u in alle steden en dorpen als norm
Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, wordt een maximumsnelheid van 30 km/u de norm in de bebouwde kom en wordt 50 km/u de uitzondering. Nu is het nog andersom. De lagere maximumsnelheid kan volgens de organisatie veel leed voorkomen. -
Rauwe groenten, kaneel, ananas: wat kun je écht beter laten staan als je zwanger bent?
Eten wordt een tikkeltje ingewikkelder als je zwanger bent. ,,Sommige vrouwen zijn zo bezorgd dat ze rauwe groenten negen maanden lang van hun bord bannen”, vertelt gynaecoloog Ronald Devlieger. Maar zijn die groenten dan echt zo slecht voor de baby? En hoe zit het met kaas, koffie, alcohol en voedingssupplementen? Devlieger zet alles op een rijtje. -
We moeten meer bewegen
Waarom het helemaal niet erg is om je tijdens je vakantie te laten gaan
We moeten meer bewegen. Hoe vind je de sport die het best bij je past? Gezondheidsjournalist Tijn Elferink en gedragswetenschapper Johnny Buivenga gaan op zoek naar de voor- en nadelen van verschillende sporten. In deel 20: met deze tips van Arie Boomsma kom je je vakantie leuk en actief door. -
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks test onze autoredactie de nieuwste modellen. Alle autotests kun je snel en eenvoudig terugvinden in het testarchief hieronder. -
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's.
-
PREMIUM
Rugspecialist legt uit waar je op moet letten als je het matras vervangt
Een goed matras kan rugpijn niet oplossen, maar wel verlichten, zegt dokter Mahieu, rugspecialist uit België. Hij vertelt waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw matras. -
Volkswagen moet schadevergoeding betalen aan eigenaar van sjoemeldiesel
Volkswagen moet eigenaren van een sjoemeldiesel in Duitsland een schadevergoeding betalen. Dat heeft het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, de hoogste Duitse rechtbank, bepaald. Hoeveel geld de consumenten krijgen, hangt af van het aantal kilometers dat de auto's gereden hebben. -
Waarom het handig is als je de betekenis van dit vreemde verkeersbord kent
Hoewel de betekenis van de meeste Duitse verkeersborden duidelijk is voor iedereen, zijn er ook borden waarbij Duitsers zelf zich achter de oren krabben. Zoals bij dit mysterieuze bord, dat een aanduiding lijkt van een zendmast.