De autofabriek van VDL Nedcar in Born
Volledig scherm
De autofabriek van VDL Nedcar in Born © ANP

Coronacrisis rampzalig voor de autoverkopen

De Europese autoverkoop is in april nog verder ingestort als gevolg van de corona-pandemie. Volgens de Europese autofabrikanten, verenigd in de ACEA, gaat het om de grootste daling ooit gemeten.

Het aantal nieuw verkochte auto's was in april, vergeleken met dezelfde maand in 2019, ruim 76 procent minder. Het ging om 270.682 nieuwe personenwagens. Het merendeel van de autoshowrooms in Europa was de hele maand gesloten door regeringsmaatregelen. Nederland was een van de weinig landen waar autobedrijven nog gewoon open mochten zijn.

De grootste terugval werd in april genoteerd in Italië, waar de afzet bijna 98 procent daalde. De Spaanse verkopen zakten een kleine 97 procent. Europa's belangrijkste automarkt, Duitsland, zag ruim 61 procent nieuwe personenwagens minder de showrooms uitrollen. Nederland zag de autoverkoop in april met 53 procent dalen. In maart waren de Europese autoverkopen ook al ruimschoots gehalveerd.

Als gevolg van de coronacrisis zijn veel autofabrieken wekenlang dicht geweest, maar inmiddels zijn de meeste weer aan het opstarten.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”