Daarom gaat de snelheidsmeter vaak veel verder dan de topsnelheid van je auto
Compacte auto's als de Kia Picanto en Volkswagen Up hebben snelheidsmeters die doorlopen tot 220 km/u. Dat is vrij ambitieus voor auto's met nog geen 100 pk. Maar waarom kiezen autofabrikanten dan toch voor deze onhaalbare snelheden op de teller?
Volgens het Amerikaanse CNN komt dit doordat autofabrikanten de meest gebruikte snelheden op een centrale en goed leesbare plek willen plaatsen. Dat betekent dus dat ze een snelheid van tussen de 100 en 130 km/u het liefst centraal bovenin het instrumentarium plaatsen. Om de getallen dan symmetrisch over de wijzerplaat te verdelen, wordt de rest van de wijzerplaat ook ingevuld, met dit soort fantasiesnelheden als gevolg.
Prestige en kostenreductie
Er is echter nog een reden, namelijk prestige. Want het staat toch wat knullig wanneer de teller van een auto met een topsnelheid van 138 km/u niet verder doorloopt dan 140 km/u. Sommige autofabrikanten maakten er een sport van zo hoog mogelijke snelheden op de tellers te plaatsen, om de indruk te wekken dat het om zeer snelle exemplaren zou gaan. Bij sommige fabrikanten is ook sprake van ordinaire kostenreductie. Ze hebben geen zin om voor allerlei modellen aangepaste snelheidsmeters te maken en kiezen dus voor één exemplaar dat in de hele serie wordt gebruikt.
‘Hoge snelheden op de meter zijn gevaarlijk’
Volgens veiligheidsexperts kan dat leiden tot gevaarlijke situaties, omdat vooral jeugdige automobilisten zouden willen proberen om die snelheid te halen. De Amerikaan Joan Claybrook, die van 1977 tot 1981 aan het hoofd stond van de National Highway Traffic Safety Administration, verbood dit soort hoge snelheden op de snelheidsmeter dan ook. ,,Beginnende automobilisten willen dit soort snelheden altijd een keer uitproberen”, zei Claybrook toen. Het verbod van een maximum van 85 mijl per uur hield slechts enkele jaren stand.
Geen bovengrens in Europa
Volgens TopGear moet de kilometerteller van een auto in Europa minimaal de topsnelheid van de auto aangeven. Als een auto een topsnelheid haalt van bijvoorbeeld 160 km/u, dan mag de teller dus niet stoppen bij 130 km/u. Een bovengrens geeft de Europese wetgeving niet. Wel zijn er regels voor de intervallen tussen de snelheden. Tot 200 km/u moet er om de 20 km/u een snelheid worden aangegeven. Boven de 200 km/u mogen de intervallen maximaal 30 km/u zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks test onze autoredactie de nieuwste modellen. Alle autotests kun je snel en eenvoudig terugvinden in het testarchief hieronder. -
PREMIUMPlaats Delict
Probleem van hardrijders is van alle tijden: ‘Snelheidsovertreders zijn eenlingen’
Het probleem van hardrijders is van alle tijden, in elk geval sinds de opkomst van de auto. Het is een hardnekkig delict, ondanks allerlei technische snufjes als flitspalen, verkeersdrempels waarbij je uitlaat eraf valt en detectielussen. Wassenaar overweegt nu het instellen van 30-km-zones om automobilisten af te remmen. -
PREMIUM8
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Zijn vrouw vindt het een achterlijke pooierbak, maar Ruud doet Pontiac Firebird zelfs voor 150.000 euro niet weg
Al 36 jaar lang geniet Ruud Waardenburg van zijn Pontiac Firebird. Een echte Amerikaanse muscle car, maar van Nederlandse bodem. Niet geïmporteerd. In die 36 jaar werd de wagen heel wat meer waard dan toen Ruud ’m kocht, maar weg gaat-ie nooit. Al krijgt Ruud er het driedubbele voor. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen.
-
Dit zit er in en achter de flitsauto’s van de politie
De meeste bekeuringen door mobiele radarcontroles worden gegenereerd door grijze Volkswagen Transporter-busjes, maar er zijn meer manieren om hardrijders te beboeten. AutoWeek onderzocht wat er achter - en in - de flitsauto’s van de politie zit. -
-
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
Dieven slaan hun slag: voor het eerst in jaren weer meer gestolen auto’s en auto-inbraken
Na jaren van daling stijgt het aantal autodiefstallen weer. Vorig jaar werden er 5973 personenauto's gestolen, 11 procent meer dan in 2021. Ook het aantal auto-inbraken steeg met 12 procent: er werden er ruim 43.000 gepleegd, dat komt neer op zo’n 118 per dag. De afgelopen tien jaar was er juist een daling in het aantal diefstallen en inbraken te zien.