‘De bandenspanning meten: met koude óf met warme banden?’
VRAAG & ANTWOORD‘In mijn dashboard kan ik continu de bandenspanning aflezen en in het instructieboekje staat de geadviseerde spanning voor de voor- en achterbanden’, aldus lezer Rob Hoogendijke. ‘Maar in welke situatie verricht je de juiste meting? Bestaan er significante verschillen in de bandenspanning als de banden wel of niet in bedrijf zijn?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Meet de spanning bij voorkeur wanneer de banden koud zijn en u er maximaal een kilometer of drie mee gereden heeft. Nadat je langer met de banden hebt gereden zijn ze warm en zal de spanning hoger zijn. Dat is geen goede indicatie voor controle.’
Tip: de juiste bandenspanning voor jouw auto
Op de website watismijnbandenspanning.nl kun je na invoering van het kenteken en de bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor je auto. Veel Nederlandse auto’s rijden rond met een te lage bandenspanning. Dat kan per auto per jaar oplopen tot 150 euro extra aan brandstofkosten. Een te lage bandenspanning is dus ook slecht voor het milieu en eveneens voor de wegligging. Ook is er meer kans op een klapband. Wanneer de bandenspanning te hoog is, leidt dit tot een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze spullen moet je uit je geparkeerde auto halen tijdens de hitte
De zon schijnt deze zomer weer op volle kracht en daar moeten we in de auto rekening mee houden. Sommige spullen kan je maar beter uit je geparkeerde auto halen, want ze kunnen voor problemen zorgen. -
Lissy en Pascal hebben niet één, maar twee banen: ‘Mensen verklaren me voor gek’
Voor het geld doen ze het niet. Dat kunnen ze makkelijk met één baan verdienen. Toch houden Pascal de Vos (37) en Lissy Cornelissen (23) er nóg een baan op na. Sommigen verklaren hen voor gek. Zelf zijn ze juist gelukkiger met twee banen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘100, 120 of 130 km/u: hoe hard mag je ’s avonds rijden op de snelweg?’
‘Bij mij en ook anderen in mijn omgeving is er verwarring over de maximumsnelheid in Nederland na 19.00 uur. Zijn er ook wegen waar je vanaf dat moment 130 kilometer per uur mag rijden?’, vraagt lezer Jan Smit. -
Zachte band? Deze site weet direct de ideale spanning op basis van je kenteken
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn hapgrage steenmarters ook een gevaar voor elektrische auto’s?’
‘Kunnen elektrische auto’s evenveel last hebben van steenmarters als benzine- en dieselauto’s?’, vraagt lezer Loet Otto in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
-
Waarom dit lelijke terreinwagentje volgens experts meer dan 7 ton oplevert
Porsche-verzamelaars zijn gek op unieke auto's en alle 22 militaire prototypes van Porsches 597 zijn uniek. Toch is de waarde van 7 ton die veilingexperts aan deze ‘Jagdwagen’ toekennen best hoog voor een mislukt model met de neus van een mopshond. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben steeds meer auto’s zo’n stompe neus?’
‘In de jaren 90 was er veel aandacht voor de aerodynamica van auto’s’, aldus lezer Erik Stroomberg in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De laatste jaren zie ik steeds meer auto’s verschijnen met een lompe, massieve voorzijde. Dat past toch niet in de huidige tijdgeest van brandstofbesparing?’ -
Plak jij nog tekst met control-V? Dat kan slimmer
We kopiëren en plakken honderden keren per dag op onze computers, maar door het net even anders te doen kan het ons een stuk makkelijker af gaan.