De eerste elektrische camper heeft nog wel een benzinemotortje aan boord
Een van ‘s werelds grootste camperfabrikanten, het Duitse Dethleffs, heeft zijn eerste elektrische kampeerauto onthuld. Het betreft een zogenoemde plug-in hybride: een concept dat al jaren veelvuldig in personenauto’s wordt toegepast en bestaat uit de combinatie van verbrandingsmotor, elektromotor en batterijenpakket.
Dethleffs onthulde de camper op de Caravan Salon in Düsseldorf, ‘s werelds grootste kampeerbeurs die morgen opengaat voor het publiek. Bijna alle nieuwe campers zijn nog steeds gebaseerd op dieselmotoren, maar die staan sinds enkele jaren in een kwaad daglicht vanwege hun vervuilende uitlaatgas. Vandaar dat de fabrikanten haast maken met de ontwikkeling van (semi-)elektrische kampeerauto's.
De Dethleffs Globevan e.Hybrid gaat in Duitsland 74.990 euro kosten. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar zal als gevolg van de relatief hoge BPM-belasting waarschijnlijk enkele duizenden euro’s hoger liggen. De Dethleffs is gebaseerd op een Ford Transit Custom, waarvan de assen volledig elektrisch aangedreven kunnen worden. Dankzij het ingebouwde accupakket kan de camper op stroom maximaal 50 kilometer ver komen. Of het ook mogelijk is om op de aanschaf te besparen door voor de ombouw zelf een Ford Transit Custom occasion aan te leveren, is niet duidelijk.
Dat is natuurlijk relatief weinig voor een auto die vooral wordt gekocht om er mee rond te trekken. Daarom is een zogenoemde ‘Range Extender’ ingebouwd: een kleine 1,0 liter benzinemotor van de Ecoboost-generatie, die ook in de personenauto’s van Ford ligt. Deze driecilinder motor drijft de camper niet aan, maar dient uitsluitend als generator voor het tussentijds bijladen van de batterijen. Dankzij deze combinatie komt de camper met een volle benzinetank én volledig opgeladen batterijen maximaal 500 kilometer ver. Eenmaal geparkeerd, kan het batterijenpakket met een stekker op een laadpaal worden aangesloten.
Opladen
De batterijen kunnen volgens de fabrikant in 5,5 uur thuis worden opgeladen, of in 3 uur bij een snellader. De combinatie van elektro- en benzinemotor leidt tot een gecombineerd vermogen van 92 kW (126 pk). De 5 meter lange en 2 meter brede buscamper biedt tijdens het rijden plaats aan vier personen. Het hefdak herbergt een tweepersoons bed (190 x 110 cm). De bestuurders- en bijrijdersstoel kunnen wortden omgedraaid en de tweezitsbank is om te bouwen tot eenpersoons bed van 190 x 90 cm. In de keuken prijken een tweepits kookplaat en 16 liter grote koelkast. Dankzij een flinke boordaccu kan er enkele dagen onafhankelijk van stroom worden geparkeerd.
Meer camperfabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van elektrische kampeerauto’s. Zo presenteerde Nissan vorig jaar een camper op basis van zijn volledig elektrische bestelauto E-NV200. Die is echter uitsluitend in Spanje op bestelling leverbaar en is dus nog niet in serieproductie, zoals de Dethleffs Globevan. Verder worden bestaande diesel-campers regelmatig door kleine bedrijven op verzoek omgebouwd tot (semi-) elektrische camper. Dat is vaak een dure ingreep die bovendien een beperkt rijbereik met zich meebrengt. Mercedes en camperfabrikant Hymer hebben ook al een prototype gepresenteerd van een camper die op waterstof kan rijden. Het is echter niet bekend wanneer die te koop zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een Tesla als kampeerauto: deze Amerikaan heeft hem gebouwd
Elektrische campers beginnen heel langzaam hun opmars te maken en dan mag een elektrische Tesla-kampeerauto natuurlijk niet ontbreken. De Amerikaanse auteur en wereldreiziger Travis Rabenberg wil zijn omgebouwde, onofficiële Tesla volgend jaar inzetten voor een reis van Londen naar Dubai. -
Forse stijging auto-inbraken in eerste vier maanden 2022
Criminelen hebben in de eerste vier maanden van 2022 veel meer in auto’s ingebroken dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo laten politiecijfers zien. In 2021 maakten de vele coronamaatregelen het vermoedelijk moeilijk om uit of van auto’s gestolen waar te verhandelen, zoals koplampen en navigatiesystemen. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) verwacht dat dit minder speelt in 2022. -
De ‘batterijbus’ rukt op: heeft de elektrische bestelwagen kans van slagen?
Na de elektrische personenauto is nu ook de e-bestelbus in opkomst. Steeds meer autofabrikanten komen met zo’n ‘batterijenbus’. Voor bouwvakkers, koeriers en liefhebbers van kampeerauto's biedt deze manier van elektrisch rijden nog heel wat uitdagingen. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
MG B-rijder Hendrik (51) taxeert ook auto’s: ‘Elke kerel wordt weer een jongen als-ie over zijn auto praat’
Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto. Auto taxateur Hendrik van de Wiel (51) wilde per se de sportieve uitvoering van de MG B zodat hij er zo nu en dan races mee kan rijden. ,,Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met 100 kilometer door de bebouwde kom rijdt.’’ -
Bliksemsnelle Lucid Air komt naar Nederland: 900 kilometer reikwijdte
Het nieuwe automerk Lucid Motors opent deze week al zijn eerste Europese showroom. München heeft de primeur. Later dit jaar volgen verkoop- en servicevestigingen in onder meer Nederland, Noorwegen en Zwitserland. Onder meer een reikwijdte van 900 kilometer en veel motorkracht moeten de kopers lokken.
-
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen.