De goedkoopste camper ter wereld is ook de schattigste
Campers zijn populair, maar hét grote nadeel is dat ze vaak waanzinnig duur zijn. Behalve de Duitse Frosch dan, want die kost niet veel meer dan een goede fiets en biedt twee prima slaapplekken en een volwaardige keuken.
Een van de voordelen van de Frosch is dat ‘ie puur elektrisch rijdt en dus niet op diesel zoals veel van zijn camper-evenknieën. De ‘auto’ wordt gebouwd in Berlijn en heeft wel wat weg van de microcars die in de jaren 50 populair waren. De firma Elektro Frosch bouwt daar auto's die het midden houden tussen scooters en fietsen enerzijds en echte motorvoertuigen anderzijds.
Het is geen toeval dat de kleine pick-up vooral doet denken aan de Ape van Piaggio. Het is een driewielige scooter. Voorin kunnen met een beetje inschikken twee personen in een cabine zitten die beschermd is tegen de regen. Een echt stuur ontbreekt, in de Frosch is een centraal geplaatst bromfietsstuur te vinden.
Deuren en kachel tegen meerprijs
Alleen de Pro-versie heeft deuren en zelfs een verwarming. Achterin is een kleine laadruimte te vinden. En het model is dus ook leverbaar met een bijpassende kampeerset. Boven de laadruimte is hiertoe een vouwtent geïnstalleerd. Het principe is bekend, er bestaan al eeuwenlang vergelijkbare tentconstructies voor de Land Rover Defender.
Op de laadruimte onder de tent is ruimte voor een volledig uitgeruste keukenset, die tijdens gebruik kan worden uitgeklapt. De kitchenette is voorzien van een fornuis, bestek en serviesgoed en kan worden afgedekt met een zonnezeil. In theorie kunnen mensen met de Frosch genieten van een vakantie dicht bij de natuur. Maar even naar de Côte d’Azur is niet mogelijk. De elektromotor is slechts 3,4 pk sterk, waardoor de topsnelheid beperkt is tot 40 kilometer per uur. Ook het rijbereik is beperkt tot zo'n 60 tot 80 kilometer.
Vanaf 3990 euro
Het duurt zes tot acht uur om deze ‘kikker’ op te laden en met een laadvermogen van minimaal 525 kilogram kan de Frosch beduidend meer vervoeren dan een fiets. Met de Camping Kit kost de basisversie in Duitsland 3990 euro. De ‘Pro’ kost 4990 euro. Helaas is er geen extra accu beschikbaar om in één ruk je land uit te rijden. Aan de andere kant moet je je afvragen of je wel zo lang achter het stuur van deze toch wat basale camper door wilt brengen.
Bekijk hieronder onze video's op het gebied van auto's en mobiliteit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
Dit gezin trekt met een omgebouwde brandweerwagen door Europa: ‘We nemen whisky mee voor als we hulp nodig hebben’
ALMKERK - Pascal en Eefke Essers uit Almkerk gaan ‘met tussenpensioen’. Samen met hun kinderen trekken ze voor minstens een half jaar door Europa, in een tot camper omgebouwde brandweerwagen. Detail: Het vrachtwagenrijbewijs van Pascal is er nog niet. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
154
EU: Verbod verkoop benzine- en dieselauto's vanaf 2035
De milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarmee de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 wordt verboden. -
Lees hier alle artikelen uit de Fietstest 2021
-
PREMIUM
Camper kopen? Met deze tips van experts maak je de beste keus
Het kampeerseizoen is geopend en dit jaar is de camper populairder dan ooit. Wil je ook zo’n huis op wielen? Een ANWB-expert en een camperbouwer geven tips. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Snel, wendbaar, doeltreffend: Oekraïens leger zet e-bikes in als antitankwapens
In de strijd tegen de Russische indringers nemen gespecialiseerde Oekraïense eenheden hun toevlucht tot een verrassende tactiek: bewapende tweewielers. E-bikefabrikanten werken hiervoor samen met het Oekraïense leger.