De Opel Manta keert terug, maar is niet te koop
De roemruchte Opel Manta keert terug in een hedendaagse versie, inclusief elektrische aandrijving. De Opel Manta GSe ElektroMOD verwijst naar het rijke verleden van Opel, maar zal niet te koop zijn.
Natuurlijk kijkt de fabrikant gespannen uit naar de reacties op deze vingeroefening en het is niet uitgesloten dat een soortgelijke auto de komende jaren toch op de markt komt. Maar Opel zegt met deze ‘nieuwe’ Manta vooral de aandacht te willen vestigen op zijn nieuwe designkoers en de overstap naar het elektrisch rijden. Vanaf 2024 is er van elk Opel-model een elektrische variant beschikbaar.
De Opel Manta werd vijftig jaar geleden geïntroduceerd met een viercilinder-benzinemotor. Tussen 1970 en 1975 verkocht Opel wereldwijd bijna een half miljoen exemplaren. De eerste generatie van de Manta deelde zijn techniek grotendeels met de Opel Ascona. De Manta ontpopte zich beginjaren 70 als dé sportauto van Opel en nam het op tegen concurrent Ford Capri.
Nu is de Manta dus terug, elektrisch, als debutant in een nieuwe reeks designmodellen die Opel ‘ElektroMOD’ noemt. De naam verwijst naar de passie van een groeiende groep autoliefhebbers die klassieke auto’s zoals de Opel Manta restaureert en ombouwt tot zogenoemde restomods. Het oorspronkelijke design wordt daarbij gecombineerd met moderne techniek. Zo zijn er ook al elektrische versies gemaakt van de klassieke VW Bus en van de Porsche 911. MOD is de afkorting van het Engelse modification (aanpassing).
Onder de kenmerkende zwarte motorkap, die de klassieker ook al had, is de viercilinder-benzinemotor vervangen door een elektromotor met 108 kW (147 pk) vermogen. Daarmee is de Opel Manta GSe de krachtigste Manta A die ooit door Opel is gebouwd. In 1974 en 1975 was de Manta GT/E met een 77 kW (105 pk) benzinemotor de krachtigste versie.
Vier versnellingen
De bestuurder kan in de Mante GSe ElektroMOD handmatig schakelen met de originele vierversnellingsbak - uniek voor een elektrische auto - of hij kan ‘automatisch’ rijden door direct de vierde versnelling in te schakelen. Het motorvermogen gaat altijd naar de achterwielen, waarmee deze elektrische Manta een klassieke sportauto is gebleven.
De Mante GSe ElektroMOD heeft een 31 kWh-accupakket, goed voor een actieradius van ongeveer 200 kilometer. Ondanks zijn klassieke vormgeving is ook het nieuwe Opel-gezicht herkenbaar. Via het brede led-scherm voorop de auto kan hij communiceren met zijn omgeving. Het is een techniek waarover ook veel studiemodellen van zelfrijdende auto’s beschikken.
In het interieur heeft Opel de klassieke, ronde instrumenten eveneens vervangen door beeldschermen. Muziek luister je via een Bluetooth-speaker van de legendarische fabrikant Marshall, vooral bekend van de gitaarversterkers. Het driespaaks Petri-stuurwiel is door Opel aangepast, maar de jaren 70-stijl is gehandhaafd. De gele markering bovenaan, de rechtdoorstand, is een verwijzing naar de rallysport.
Opel is in 1862 door Adam Opel opgericht in Rüsselsheim (Duitsland), waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Eind vorige eeuw was Opel ruim dertig jaar lang het meest verkochte automerk in Nederland.
In dit artikel van Autoweek lees je meer over de klassieke Opel Manta.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM17
Plast je kat in huis? Zo los je dat op: ‘Veel mensen vinden het niet mooi, maar het lost veel op’
Kattenpis op je vers gewassen lakens: geen pretje. Het plakt, het stinkt en je krijgt de geur er moeilijk uit. Maar hoe komt het dat katten soms op bed plassen? En hoe los je dat het beste op? Anneleen Bru, die onder meer de boekenreeks I Love Happy Cats schreef, helpt je op weg. -
PREMIUM
Rene en Arie reden naar Noordkaap, glibberend over sneeuw en ijs: ‘Je moet jezelf blijven uitdagen’
Ga er maar aan staan: 7800 kilometer rijden in acht dagen tijd. En dan niet over een strak geasfalteerde snelweg maar glibberend over sneeuw en ijs. De Hoeksche Waardse vrienden Rene Vrij en Arie van Tienderen deden mee aan de Artic Challenge, een toertocht naar de Poolcirkel en terug. -
VRAAG & ANTWOORD72
Moet ik ook richting aangeven in een voorsorteervak?
‘Soms staan er op het wegdek pijlen voor links en rechts afslaand verkeer’, aldus lezer Jos Hekking in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ben je, als je daar rijdt, verplicht om richting aan te geven?’ -
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen? -
Wil je je auto na drie jaar inruilen? Koop dan een van deze tien modellen
Vergeet de kosten van brandstof, onderhoud en autoverzekering; verreweg de grootste kostenpost van bijna elke nieuwe auto is de afschrijving. Dat is dus het waardeverlies vanaf het moment dat je ermee wegrijdt uit de showroom.
-
PREMIUM
Probleemtunnel wordt alleen maar groter probleem, aantal afsluitingen rijst de pan uit
De problemen met stremmingen bij de Drechttunnel worden alleen maar groter. De tunnel tussen Dordrecht en Zwijndrecht werd niet eerder zo vaak afgesloten vanwege te hoge vrachtwagens als in 2022 en Rijkswaterstaat kan alleen maar gissen naar de oorzaak. -
-
-
Test
Maserati's nieuwe supercar MC20 blijkt een schot in de roos
Nu Ferrari niet meer over de schouder van zijn Italiaanse broer meekijkt, kan Maserati eindelijk weer eens doen waar het zelf zin in heeft. Het resultaat is een typisch Italiaanse sportwagen die passie belangrijker vindt dan statistieken. -
PREMIUM6
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen.