De ruimte in met een lift van 38 kilometer hoog
Elon Musk en Richard Branson willen toeristen de ruimte in schieten met een raket, maar als ze niet opschieten worden ze straks ingehaald door een lift. Ruimteorganisaties en bedrijven sleutelen in alle ernst aan de ontwikkeling van dit prestigieuze ingenieursproject. De eerste tests vinden binnenkort al plaats.
Al in 1895 bedacht de Russische wetenschapper Konstantin Tsjolkovsky dat het mogelijk zou kunnen zijn in de toekomst een soort luchtkasteel in een geostationaire baan te plaatsen. In zo'n baan beweegt het net zo snel als de aarde zelf, dus ogenschijnlijk blijft het precies op dezelfde plek stilstaan. Het luchtkasteel zou dan met een lange kabel verbonden kunnen zijn met een hoog gebouw, zoals de Eiffeltoren.
In 1979 beschreef de beroemde science-fictionschrijver Arthur C. Clarke het boek 'The Fountains of Paradise' al een echte ruimtelift. In een geostationaire baan laat je een zwaar object draaien, bijvoorbeeld een ruimtestation. Aan dat ruimtestation hangt een lange stevige kabel die je ergens op aarde vastmaakt. Langs die kabel kun je dan goederen en zelfs mensen naar de ruimte transporteren. Op het ruimtestation boven kun je je onderzoeken doen, en vanaf die plek kun je satellieten gemakkelijker in de juiste baan krijgen.
Goedkoper
Beide heren zagen het goed, want het is in theorie mogelijk en de voordelen zijn legio, zo meldt NBC News. Want zelfs dankzij nieuwe ontwikkelingen als de Falcon Heavy van Elon Musks bedrijf SpaceX kost het nog altijd zo’n 3.500 euro per kilo materiaal om een object in een baan om de aarde (of verder) te schieten. Volgens het International Space Elevator Consortium (Isec) zou het met de ruimtelift nog maar 220 tot 880 euro per kilo kosten.
Het zal ongeveer als volgt gaan: vanaf een platform op aarde, dat waarschijnlijk op zee wordt gebouwd, loopt een lange ketting naar een platform in de ruimte dat als eindstation voor de lift dient. De capsules met mensen en materiaal bewegen op en neer langs de kabel. Het Japanse bedrijf Obayashi heeft onlangs materiaal naar het internationaal ruimtestation ISS gelanceerd om een eerste ruimte-experiment uit te voeren.
Bij de proef moet een kleine capsule aan een stalen ketting van 10 meter op en neer bewegen. De echte kabel zal niet van staal zijn, maar van grafeen. Dat is een materiaal op basis van koolstof dat honderd keer sterker is dan staal en even flexibel als kunststof. Om de capsules te laten bewegen denkt Obayashi aan magnetische velden, terwijl het Amerikaanse Isec voor een systeem met een krachtige laser opteert.
Risico's
Om de ruimtelift optimaal te laten functioneren, moeten de zwaartekracht en centrifugale kracht in balans zijn. Dit is het beste mogelijk boven de evenaar. De kosten bedragen ongeveer 8,6 miljard euro. Toch verwacht Obayashi in 2050 zijn lift in gebruik te kunnen nemen. Maar ook de Chinezen werken aan de technologie en beweren in 2045 gebruiksklaar te kunnen zijn. De gevaren van de ruimtelift zijn straling en gewichtloosheid, maar ook botsingen met satellieten, ruimtepuin en zonnewind. Net iets meer risico dan een dagje Efteling dus.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Eerste auto’s met joystickbesturing volgend jaar de weg op’
De Duitse leverancier Schaeffler-Paravan wil vanaf volgend jaar auto’s laten besturen met een joystick in plaats van een stuur. Dat zou een revolutie betekenen voor een van de meest ouderwetse bedieningselementen van de moderne auto. -
PREMIUMMijn Allessie
Patrick (75) kan altijd op zijn AMi uit 1968 vertrouwen: ‘Een lief dingetje, dat me niet in de steek laat’
Patrick van Griethuysen (75) wil graag eens een ‘normale’ auto in deze rubriek zien. Zodoende meldde hij zich aan, met zijn Citroën AMi 6 uit 1968. Hij mag zijn Allessie een gewoon exemplaar vinden, maar dan wel één met grootse daden. In zijn Franse vriend reisde hij dwars door Azië, Midden- én Zuid-Amerika. -
PREMIUM
Dankzij een kwartiertje rennen vliegt de conditie van deze kinderen vooruit én zijn ze rustiger in de klas
Hijgend, puffend en zwetend stuiven de scholieren over het schoolplein: ze zijn al zeker vijf keer de school rond geweest. Drie keer per week rennen ze in een kwartiertje de Daily Mile van zo'n anderhalve kilometer. Met resultaat: leerlingen lopen na drie maanden gemiddeld zo'n vijftig procent harder. -
PREMIUM
Goud altijd aangeven en geen kunst ouder dan 100 jaar: hier moet je op letten bij souvenirs
De mini Spaanse gitaar die op de Ramblas in Barcelona nog zo schattig leek, belandt een paar jaar later als made-in-Chinaprul in de container. Zonde. Aan wat voor aandenken beleef je plezier? En wat mag je eigenlijk meenemen? -
PREMIUM
Ronald raakte gewond door fout van Rijkswaterstaat, maar wacht nog altijd op redelijke schadevergoeding
Ronald Ho-Sam-Sooi uit Bleskensgraaf raakte twintig maanden geleden gewond na een zwaar ongeval bij wegwerkzaamheden. Volgens de politie lag de oorzaak volledig bij Rijkswaterstaat, maar nog altijd voert hij een verwoede strijd om een redelijke schadevergoeding.
-
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
Vanaf deze kilometerstand wordt de aanschaf van een tweedehandsauto riskant
Nu de wachttijden bij nieuwe auto's fors oplopen en ook jong gebruikte occasions schaars zijn, kijken autokopers steeds vaker naar oudere auto's. Dat kan ook prima, maar vanaf welke kilometerstand wordt het kopen van een occasion riskant? -
Grote politieactie bij Kia en Hyundai wegens vermeende illegale software
De Duitse politie heeft met 180 rechercheurs diverse huiszoekingen gedaan op acht plekken in Duitsland en Luxemburg. Doel was om te bewijzen dat ook Kia en Hyundai illegale software hebben toegepast in versies met een dieselmotor.