De SRV-wagen keert terug, maar nu hightech

VideoEen rijdende winkel of supermarkt die thuis voor de deur verschijnt: Toyota wil de legendarische SRV-wagen uit de jaren 60 en 70 terugbrengen. Maar deze keer is het een hightech auto zonder bestuurder die volledig automatisch de klanten bezoekt. 

Op ’s werelds grootste elektronicabeurs, de CES in Las Vegas, onthult Toyota de e-Palette. De robotauto is het concept voor een mobiliteitsservice die Toyota binnen vijf jaar op de markt wil brengen. Volgens Toyota is het de ideale aanvulling op het populaire internetshoppen. De bestelde producten kunnen met deze auto’s zonder personeelskosten bij de klant worden afgeleverd. Maar ze bieden ook mogelijkheden om de klant beter van dienst te zijn. Zo zou Zalando of Omoda verschillende maten van de bestelde schoenen kunnen meegeven in de auto, opdat de klant thuis voor de deur even de ideale maat kan passen. Het is dan niet meer nodig om artikelen via een koeriersbedrijf terug te sturen, want de auto zal de niet gekochte producten meteen kunnen terugnemen. Verder kan de 4 tot 7 meter lange robotauto ingericht worden als mini-winkel of - supermarkt, waarmee de klant thuis voor de deur toch weer een fysieke shopbeleving krijgt.

Volledig scherm
Het mobiele winkelconcept van Toyota is op vele manieren inzetbaar. © Toyota

Toyota, een van ’s werelds grootste autofabrikanten, heeft inmiddels grote ondernemingen als PizzaHut en Amazon bij het project betrokken. Uber is ook partner, omdat de robotauto ingezet kan worden als taxi. Verder denkt Toyota binnenkort met een hotelketen zaken te gaan doen, omdat het geavanceerde vervoermiddel tevens geschikt is om in te richten als mobiele hotelkamer.

Volledig scherm
De SRV-wagen was in de jaren 60 en 70 een bekende verschijning. © Wikipedia

Met het idee van een rijdende winkel keert het concept van de legendarische SRV-wagen terug. Dit mobiele winkelconcept ontstond in 1966 als opvolger van de ‘melkboer’, de zuivelhandel die in de vorige eeuw langs de deuren ging. SRV-wagen was een mini-supermarkt, ingebouwd in lange, vaak elektrisch aangedreven bestelauto’s. Eind jaren 60 en ook in de jaren 70 reden ze door heel Nederland. Het concept van de rijdende supermarkt werd bedacht door Cor Boonstra, destijds verkoopleider van de Zuivel Handel Maatschappij, maar later vooral bekend geworden als Philips-topman.

De SRV-formule werd in 1995 opgeheven en overgenomen door Springer & Partners. Er zijn nu nog meer dan 100 rijdende winkels in Nederland. Zij hebben veelal ouderen als klant, die slecht ter been zijn.

Volledig scherm
De onbemande bestelauto's zijn 4 tot 7 meter lang. © Toyota