Volledig scherm
Ondanks de aanhoudende dominantie van SUV’s voorspelt Volkswagen dat de Amerikaanse automarkt in de toekomst meer naar klassiekere carrosserievormen zal neigen © Volkswagen

‘De SUV heeft zijn langste tijd gehad’

Volgens Scott Keogh, CEO van de Amerikaanse Volkswagen-divisie, heeft de nieuwe generatie automobilisten langzaam maar zeker de buik vol van SUV’s. Keogh beweert dat er een grote tegenbeweging op komst is, waar de markt zich maar beter op kan voorbereiden.

De hoge, van terreinwagens afgeleide SUV's zijn al jaren favoriet bij autokopers, ook in Nederland. Veel autobouwers blijven dan ook massaal investeren in de ontwikkeling van nieuwe (lees: elektrische) SUV-modellen, waardoor analisten voorspellen dat het segment de komende 3 à 4 jaar nog zo’n 30 procent zal groeien.

Maar nota bene in Amerika, waar ze nooit moeite hebben met grote auto's, klinkt nu een tegengeluid. Scott Keogh, CEO van Volkswagen Amerika, voelt dat de markt aan het veranderen is. De vorige generatie heeft er volgens hem voor gezorgd dat we de MPV ten grave hebben gedragen in het voordeel van de SUV, maar de nieuwe generatie ‘influencers’ onder de autokopers zou in de VS de voorkeur geven aan klassiekere carrosserievormen.

Twijfel

Of de Amerikaanse markt voor SUV's écht zal inkrimpen, valt overigens nog te betwijfelen. Het interview werd namelijk afgenomen in het kader van de autoshow van Los Angeles, waar Volkswagen met de elektrische ID. Space Vizzion (foto onder) ‘toevallig’ een klassieke stationwagon op het podium bracht. Keogh was er dan ook als de kippen bij om de flexibiliteit van Volkswagens elektrische MEB-platform te roemen, waardoor Volkswagen naar eigen zeggen razendsnel kan inspelen op veranderende marktbehoeften.

Volledig scherm
Volkswagen ID. Space Vizzion © Volkswagen