Volledig scherm
Mercedes G-Klasse 'voor weinig' © Autohaus Lorinser

Dealer verkoopt tientallen modellen Mercedes G-Klasse voor een prikkie

De Mercedes-Benz G-Klasse is geen goedkope auto; de minst dure nieuwe G-Klasse kost maar liefst 174.829 euro. Gelukkig zijn er occasions voor een fractie van dat bedrag. Een Duitse dealer verkoopt ex-legermodellen voor ruim onder de 20.000 euro.

De Duitse dealer Autohaus Lorinser biedt 34 tweedeurs G-Klasses aan van het Zwitserse leger. De Mercedes-dealer is verbonden aan het grotere Lorinser tuning-imperium. Vermoedelijk heeft het bedrijf deze voertuigen gekocht van de Zwitserse overheid, aangezien de strijdkrachten van dat land bezig zijn hun G 230's om te ruilen voor modernere G 300-dieselmodellen. 

Volledig scherm
Mercedes G-Klasse © Autohaus Lorinser

De originele Geländewagen wordt al sinds de jaren 70 gebouwd door het Oostenrijkse conglomeraat Steyr-Daimler-Puch (nu Magna-Steyr). In sommige markten werd de auto verkocht als Puch G-Klasse, daarom zie je hier geen driepuntige ster op de grille of stuurwielen. De modellen dateren van 1989 tot 1996 en worden nog steeds nieuw gemaakt voor een beperkt aantal toepassingen, net als de J70 Toyota Land Cruiser.

Volledig scherm
Spartaans interieur. © Autohaus Lorinser

De G-Klasse staat bekend om zijn drie sperrende differentiëlen (voor, midden en achter) en met de juiste banden zouden deze ex-militaire vrachtwagens bijna niet te stoppen zijn. Er zijn ook verschillende dakconstructies mogelijk. Hoewel 20.000 dollar nog altijd veel geld is, valt het voor een tweedehandsje uit Zwitserland met één vorige eigenaar best mee.

  1. Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Zorgen over onveilige scootmobie­len: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.”