Deelauto's worden nauwelijks gebruikt: verwachte populariteit is uitgebleven

VIDEODeelauto’s zouden leiden tot minder autobezit, maar niets is minder waar. Ze worden nauwelijks gebruikt. Bijna een miljoen mensen hebben zich ooit ingeschreven bij een deelautodienst, maar 80 procent gebruikt vervolgens nooit zo’n deelauto.

54 reacties

  • C.J. Wilbrink-Looye

    8 maanden geleden
    Weer worden zulke ideeën alleen uitgewerkt voor de steden. Werkt niet voor het platteland. In Emst moet je nog altijd een persoonlijke auto in bezit hebben, anders moet je voor alles 30 minuten fietsen.
  • Piet Moenen

    9 maanden geleden
    En dan te bedenken dat de belasting er aan meewerkte. De auto komt niet in box3. Als je een boot of gereedschap verhuurd, wordt de waarde daarvan opgenomen in box3. Lekkere voorkeursbehandeling.
  • Pieter Stillebroer

    9 maanden geleden
    Ik heb 4 jaar een deelauto-abonnement gehad. Regelmatig gebruik van gemaakt, maar soms ook maanden niet. Het is met name geschikt voor ritjes heen en weer naar bouwmarkt of winkel. Lange afstanden zijn al snel vrij duur en de auto een halve of hele dag meenemen is toch best prijzig. Ik vond de hoge kosten toch een reden om het weinig te gebruiken en pakte liever het OV.
  • Peter Frederiks

    9 maanden geleden
    Ik lees in de reacties en de ingezonden brieven van het AD van 2 november werkelijk de meest overtrokken reacties. Zoals een km prijs van 1 euro voor een deelauto. Dan zou ik eens wat beter googlen. Op dit moment varieert dit van 24 ct tot 39ct bij de grotere deelauto organisaties. Ook het maar overal dumpen van deel auto's scooters en dergelijke wordt als argument gebruikt. Zeker waar, maar ook eigen auto's fietsen en brommers worden in de weg gezet op plekken niet toegestaan.
  • Neyssen

    9 maanden geleden
    Voorbeeld uit de tekst is echt achterhaald. Ik gebruik al ruim een jaar elektrische deelauto's van Wedrivesolar en zou voor ditzelfde ritje ongeveer €60 kwijt zijn incl stroom, in een Tesla. En zo zijn er nog veel meer nieuwe aanbieders. Gemakkelijk, duurzaam en je kan het als buurt of dorp zelf regelen. Wij hebben als gezin geen eigen auto meer nodig en besparen op mobiliteit. Elektrisch rijden is zo voor heel veel mensen betaalbaar!
  1. Victor was bijna failliet, had een tumor én maakte Snappcar groot: ‘Ik zoek vaak de grens op’
    PREMIUM

    Victor was bijna failliet, had een tumor én maakte Snappcar groot: ‘Ik zoek vaak de grens op’

    Ondernemer Victor van Tol kijkt terug op de eerste veelbewogen tien jaar van het Utrechtse deelautobedrijf SnappCar. Hoe hij buitenlandse investeerders moest beloven niet naar de hoeren te gaan, op het randje van faillissement stond, onderhandelde met een chirurg over het verwijderen van een grote tumor in zijn borstkas en werknemers de vrije hand gaf om vakantie op te nemen. ,,Ik zoek vaak de grens op.’’