Range Rover Evoque P250
Volledig scherm
Range Rover Evoque P250 © Range Rover

Deze 13 auto's zijn het meest waardevast

Het Duitse blad Auto Bild en datacenter Schwacke hebben onderzocht welke nieuwe auto’s na vier jaar het minste afschrijven. Dertien auto's in evenzovele voertuigcategorieën zijn uitgeroepen tot ‘waarde-kampioen 2020'. 

De Duitse onderzoekers van Auto Bild en Schwacke presenteren dit jaar voor de 17e keer hun resultaten voor de afschrijving van nieuwe auto's. Het gaat hierbij weliswaar om Duits onderzoek, maar in de praktijk verschillen de Duitse en Nederlandse markt op dit gebied niet zoveel. Een aantal winnende auto's uit dit onderzoek eindigt ook in andere buitenlandse onderzoeken bovenaan. Cijfers over de Nederlandse markt zijn tot nu toe nog niet openbaar gemaakt.

Hyundai i10 1.2

In de categorie stadsauto's staat de Hyundai i10 1.2 bovenaan met een waardebehoud van 61,3 procent. In de categorie supercompacte auto's wint de Mini One met een waardebehoud van 61,7 procent. De Toyota Corolla 2.0 Hybrid is winnaar in de compacte klasse met 59,8 procent, de Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 triomfeert in de middenklasse met 56,4 procent waardebehoud. In het hogere segment wint de Audi A6 Avant 50 TDI Quattro met 47,8 procent en in de topklasse is de Porsche Panamera winnaar met 48,6 procent waardevastheid.

Range Rover Evoque

In de categorie sportwagens rijdt de Porsche 911 Carrera S vooraan met 59,8 procent waardevastheid. Bij de bestelwagens is de winnaar de Mercedes-Benz V 250d lang (56,4 procent), de Renault Captur TCe 155 triomfeert in de klasse voor kleine SUV’s en bij de compacte SUV’s wint de Range Rover Evoque P250 (65,0 procent). Bij de grotere SUV’s gaat de eerste prijs naar de BMW X5 x-Drive 25d (58,2 procent). Bij de elektrische auto's wint de Mini Cooper SE met een waardevastheid van 61,6 procent na vier jaar in de prijsklasse tot 40.000 euro. In de categorie elektrische auto's boven de 40.000 euro wint de Tesla Model S met 57,8 procent waardevastheid.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”