Deze bijzondere Citroën overleefde 48 jaar geleden een massaslachting door Peugeot
De Citroën GS Birotor is voorzien van een rotatiemotor. De fabrikant bood het bijzonder snelle model tussen 1973 en 1975 slechts twee jaar aan en probeerde vervolgens alle uitgeleverde exemplaren te vernietigen. Een van de weinige overlevenden van deze ‘massaslachting’ staat nu te koop in Nederland.
Citroën bouwde zijn middenklasser GS van 1970 tot 1979. Hij was echter ook verkrijgbaar met een zeldzame motor die slechts twee jaar van de band rolde. Van september 1973 tot oktober 1975 was de GS verkrijgbaar met een rotatiemotor. Deze speciale uitvoering heette Birotor, zoals aangegeven door een kleine letter op de achterzijde. De twin-disc rotatiemotor was aanzienlijk krachtiger dan de standaard viercilinder boxermotor, maar toch had Citroën spijt van het model.
De wankelmotor van de GS Birotor, genoemd naar constructeur Felix Wankel, genereerde met zijn twee verbrandingskamers, elk met een inhoud van 497,5 kubieke centimeter, 107 pk bij 6500 toeren. De trekkracht bedroeg 137 Newtonmeter bij 3000 toeren per minuut. Dat was aanzienlijk meer dan de 54 pk van de standaard luchtgekoelde 1,0-liter viercilinder boxermotor. De Birotor viel enorm in de smaak bij liefhebbers van sportief rijden. Volgens hen was de soepel lopende wankelmotor een perfecte match met het zachte hydropneumatische onderstel van de Citroën, de door velen zo geroemde veertechniek.
De rotatiemotor was een doorontwikkeling van de motor uit de NSU Ro80. NSU en Citroën hadden de handen ineengeslagen en wilden via het gezamenlijk opgerichte bedrijf Comotor op grote schaal rotatiemotoren voor personenauto’s gaan produceren. De geplande bouw van 500 wankelmotoren per dag kwam er om verschillende redenen nooit van. Want de Birotor was behalve snel ook dorstig. Met een verbruik van 15,7 liter per 100 kilometer gemiddeld betekende het uitbreken van de oliecrisis de nekslag voor dit model.
De verkoop sukkelde nog even voort, maar toen Peugeot de directie van Citroën overnam, kwam in 1975 toch een einde aan de GS Birotor, nadat er slechts 847 stuks waren gebouwd. Peugeot maakte zich zorgen over de garantiekosten van de complexe Birotor-motor en droeg Citroën op zoveel mogelijk GS Birotors terug te kopen, om ze vervolgens stuk voor stuk te vernietigen. Gelukkig reageerden enkele eigenaren niet op het aanbod van Citroën. Hoeveel van deze modellen er nog over zijn, is niet bekend.
Het exemplaar dat nu te koop wordt aangeboden, staat in Oldemarkt bij klassiekerbedrijf Carrosso. De auto heeft 61.465 kilometer gelopen en is compleet gerestaureerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
PREMIUMMijn Allessie
Henk (76) zoekt naar stippellijntjes op de landkaart en bedwingt elke berg met zijn Renault 16 TX uit 1978
Buiten is Henk de Vos (76) toch echt in Wassenaar maar in zijn garage waant hij zich in Frankrijk. Bien sûr, er staan binnen dan ook acht Renaults waarvan hij er één wel heel mooi vindt: de 16 TX uit 1978, die hij samen met een vriend vlakbij Toulouse vond en op een aanhanger naar Nederland bracht. -
140.000 euro voor een ‘Lelijke Eend’: verzamelaars zijn dol op gewone auto's die nooit hebben gereden
Gewone auto's die nauwelijks hebben bewogen sinds ze nieuw verkocht zijn: klassiekerverzamelaars zijn er dol op. Dat bewees onder andere deze 2CV met negen kilometer op de teller: een verzamelaar betaalde er inclusief veilingkosten zo'n 140.000 euro voor. -
Autotest
Waarom de Toyota Prius nu plotseling wél de show steelt
De Toyota Prius had vijf generaties nodig om zich te ontpoppen van lelijk eendje tot mooie zwaan. Het nieuwe model is binnenkort te koop, en dat werd tijd. Want het goudhaantje van Toyota leek de laatste jaren flink wat van zijn glans te hebben verloren.
-
Bizar: iemand betaalde meer dan 4 ton voor deze 35 jaar oude Citroën BX
Een rally-BX heeft op een Franse veiling 417.200 euro opgeleverd. Dat is veel meer dan van tevoren werd gedacht. De schattingen liepen uiteen van 250.000 tot 350.000 euro. -
-
-
Met video14
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
PREMIUM12
Mysterie: waarom worden in Rotterdam consequent trappers van swapfietsen gejat?
Swapfietsen zijn doelwit van ‘trapperdieven’. De populaire fietsverhuurder gist naar een reden voor deze typisch Rotterdamse rijwielsabotage.