Suzuki
Volledig scherm
Suzuki © Fangio.be

Deze bizarre auto is de zevende hemel voor bingewatchers

In Japan zijn ze dol op alles wat naar technologie ruikt, op de autoshow van Tokio pakken de fabrikanten dan ook graag uit met (semi)-autonome auto's en innovatieve mobiliteitsconcepten. Zo presenteert Suzuki de zelfrijdende Hanare conceptauto: de meest letterlijke interpretatie van ‘een huis op wielen’.

Een Hanare is in het Japans een apart huisje dat losstaat van het eigen huis, met een comfortabel interieur waarin je kan ontspannen. Een soort cottage dus. En dat belooft ook de Hanare – in wezen een elektrische minibus – te zijn. Bespaar je de moeite om te zoeken naar een klassiek dashboard, laat staan pedalen of een stuurwiel: deze autonome cocon (zonder voor- of achterkant!) is bedoeld om onze mobiliteit volledig opnieuw uit te vinden. 

Hoewel je de Suzuki Hanare nog niet gauw op de weg zal zien, geeft hij wel aan dat het tijdperk van de autonome auto – en dat zit er echt aan te komen - allerhande nieuwe deuren opent, in elk geval het gebied van vermaak aan boord. Achter het hoog openzwaaiende portier vinden we een gezellige woonkamer voor vier personen en een enorm plasmascherm, waarmee de inzittenden al surfend, chattend of tv-kijkend van A naar B worden gebracht. Voor bingewatchers is de Hanare de zevende hemel.

Volledig scherm
© Suzuki
  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.