Deze elektrische auto’s zijn dit jaar nog wél beschikbaar
Hoe kom je als zakelijke rijder nog snel – vóór 1 januari 2020 – aan een elektrische auto? Die vraag is actueel vanwege de nieuwe afspraken in het Klimaatakkoord. In tegenstelling tot eerdere afspraken geldt vanaf 1 januari 2020 niet langer 4 procent bijtelling, maar 8 procent. Dat kan een zakelijke rijder 1250 euro per jaar extra kosten, aldus de Vereniging Elektrische Rijders (VER).
Delen per e-mail
Bij Hyundai, dat al twee elektrische modellen (Kona Electric en de Ioniq) in productie heeft, zijn ze not amused over de voorgenomen kabinetsplannen. ,,De overheid verandert tijdens de wedstrijd de spelregels’’, aldus Mike Belinfante namens Hyundai. Net als bij veel andere fabrikanten is het alle hens aan dek om aan de vraag naar elektrische auto’s te voldoen. Belinfante: ,,Voor de Kona hebben we 7500 orders. Daarvan leveren we er dit jaar 5000 af, keurig volgens schema.’’
Het betekent dus ook dat iedereen die vandaag een Kona bestelt pas in 2020 aan de beurt is - en dus met de hogere bijtelling te maken krijgt. De andere elektrische auto van Hyundai, de Ioniq, is wel direct leverbaar. De importeur heeft van de 28 kWh-versie nog 250 modellen op voorraad. In september komt de verbeterde versie van de Ioniq op de markt. Daarvan kan de importeur er naar verwachting in de tweede helft van 2019 tussen de 500 en 1000 exemplaren leveren.
Streep
Hyundai is niet de enige fabrikant die worstelt om aan de vraag te voldoen. Het kost nu eenmaal tijd om nieuwe auto’s te maken en wereldwijd opererende bedrijven kunnen hun productieplannen niet van de ene op de andere dag omgooien omdat een Nederlands kabinet een streep wil zetten door eerdere afspraken. ,,De productie van elektrische Hyundai’s wordt komend jaar verdubbeld, eerder kan gewoon niet’’, aldus Belinfante. ,,Maar voor klanten is het natuurlijk hartstikke jammer dat ze straks meer betalen.’’
Overigens begrijpt Hyundai dat de overheid de stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden wil afbouwen. ,,Alleen is het tijdpad nu wel heel ongelukkig’’, aldus Belinfante, die erop wijst dat de 8 procent bijtelling voor stekkerauto’s per 1 januari 2020 nog altijd gunstiger is dan de 22 procent bijtelling die nu én komend jaar geldt voor auto’s op fossiele brandstof.
Op zoek
Intussen gaat de prijsbewuste zakelijke rijder nog snel op zoek naar elektrische modellen die wel in 2019 leverbaar zijn. Immers: alleen als de auto vóór 1 januari 2020 geleverd wordt, geldt nog vijf jaar lang het lage bijtellingstarief van 4 procent.
Leasemaatschappij Athlon is er ook druk mee. En ja, er zijn of komen dit jaar nog elektrische auto’s beschikbaar. Zo is het op papier nog mogelijk om een Nissan Leaf, VW e-Golf, Renault Zoe, Tesla Model 3, BMW I3, Opel Ampera e, Kia e-Niro en Smart EQ te bestellen. Daar zit wel een forse disclaimer achter, aldus Athlon. De daadwerkelijke levering is immers afhankelijk van de beschikbaarheid van de modellen bij de fabrikant. En als er in de fabriek productieproblemen optreden, zal de levertijd oplopen en kan de wachtende klant daarvan de dupe zijn.
Populaire modellen
Bovendien zou het kunnen dat er door de nieuwe kabinetsplannen een run ontstaat op de populaire modellen, met het gevaar dat bijvoorbeeld de Tesla Model 3 – de fabrikant liet eerder deze week nog weten dat de productie wordt verhoogd – alsnog het bordje ‘tijdelijk uitverkocht’ moet ophangen.
Volgens de VER zullen zo’n 10.000 zakelijke rijders de dupe worden van auto’s die dit jaar worden besteld en pas volgend jaar kunnen worden geleverd. De VER vreest dat door de nieuwe bijtellingsregels veel zakelijke rijders opnieuw zullen overwegen om toch weer voor een auto op fossiele brandstof te kiezen.
In onderstaande video legt Jeroen Horlings van technologiewebsite Tweakers uit hoe de eigenaar van een elektrische auto er alles uit kan halen wat erin zit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ver komen deze veertien elektrische auto's in de praktijk
Elektrische auto's komen in de praktijk veel minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar? vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen. -
PREMIUMvideo
Dag viertonner! Je dienstplicht zit er eindelijk op
Na veertig jaar verdwijnt de bijna klassieke legertruck, de viertonner, in rap tempo uit het straatbeeld. Wie ooit in dienst zat, denkt er met weemoed aan terug. Maar jonge chauffeurs halen opgelucht adem nu de hypermoderne opvolger er is. ,,Hier zit tenminste wel een radio in.’’ -
Vooruitblik
Verstappen na eerste kilometers in nieuwe auto: ‘Hopen dat er bij testdagen niks kapot gaat’
Vlak voor het nieuwe seizoen wordt kijken in een glazen bol tot kunst verheven in de wereld van de Formule 1, maar Max Verstappen doet er niet aan mee. ,,Op dit moment valt er niks te voorspellen.’’ -
Lange levertijd elektrische auto zit belastingvoordeel zakelijke rijder in de weg
Alleen nog dit jaar kunnen zakelijke rijders met een elektrische auto maximaal belastingvoordeel halen. Maar wie zo'n auto bestelt, moet er vaak meer dan een half jaar op wachten. De auto-industrie gaat ze niet helpen, want de levertijden zijn nu eenmaal lang. -
Breng foto's van je (over)grootouders tot leven met deze nieuwe techniek
Kijk jij wel eens naar foto's van je (over)grootouders en vraag je je daarbij af hoe ze in het echt bewogen en lachten? Met een nieuwe functie van MyHeritage, een stamboomservice uit het Verenigd Koninkrijk, is dat nu mogelijkheid geworden. Op die manier kun je je voorouders zien als nooit tevoren.
-
Iconische Volkswagen T1 Camperbus is terug, dankzij Playmobil
De Volkswagen T1 is een van de meest geliefde klassiekers aller tijden en wordt door fans vaak ingezet als foodtruck of kampeerauto. Playmobil heeft de oorspronkelijke kampeerbus op verbluffende wijze in het klein nagemaakt. -
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’ -
Koken & eten
In deze kibbeling van Albert Heijn zit geen flinter vis (wel rijst en mais)
Het aanbod aan visvervangers op de markt is nog klein. Er is zalm van soja en visvrije tonijn, maar vergeleken bij vleesvervangers blijft het aanbod nog ver achter. Albert Heijn maakt vandaag bekend kibbeling te gaan verkopen zonder vis.