Deze puur elektrische auto hoeft nooit opgeladen te worden en is nu te koop vanaf 25.900 dollar
Het Amerikaanse bedrijf Aptera Motors heeft zijn eerste auto klaar. Het is een elektrische zonneauto die meer dan 12.000 kilometer per jaar kan rijden zonder opgeladen te hoeven worden. Experts zijn echter kritisch.
Delen per e-mail
De zonnepanelen op het dak van de Aptera zijn zo ontworpen dat ze de auto kunnen voortbewegen zonder externe energiebron. Wanneer het voertuig niet wordt gebruikt, kan de extra elektriciteit ook worden gebruikt voor het huishouden. De Aptera gaat tussen de 25.900 en 46.000 dollar kosten.
De Aptera zou puur op zonne-energie in standaarduitvoering in een land als Nederland 33 kilometer per dag kunnen rijden, gebaseerd op een zonnencel-oppervlak van ruim drie vierkante meter. Dat is volgens experts in theorie mogelijk. Er zit ook een accu in de Aptera voor wanneer je 's nachts wilt rijden of tijdens een zonloze dag.
Elektrische auto’s vormen nu al een volwaardig alternatief voor verbrandingsmotoren. Door direct gebruik van zonne-energie zouden deze auto’s nog efficiënter kunnen worden. Ze werden tot voor kort beschouwd als iets voor de verre toekomst, maar ook het Nederlandse bedrijf Lightyear heeft al een prototype van een zonneauto klaar.
Sommige experts zijn echter kritisch. Volgens hen is het oppervlak van een auto veel te klein om tot een redelijk rendement te komen en kunnen de beloofde prestaties van Lightyear en Aperta bij lange na niet worden gehaald. Het is nog niet bekend of en wanneer de Aptera in Nederland leverbaar wordt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HET GROTE RIJ-IMPRESSIE ARCHIEF
Alle rij-impressies van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks rijden onze autoredacteuren met de nieuwste auto’s. Hun beoordeling, in de vorm van een rij-impressie, vind je in een handig overzicht. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
Video
Zo werkt de Nederlandse zonneauto
Hoe bijzonder is de Nederlandse zonneauto van Lightyear? Onze collega's van techsite Tweakers gaan dieper in op de technologie die achter deze opzienbarende auto schuilt.
-
Lightyear in Helmond gaat met Tesla en Volkswagen zonnedak testen
HELMOND - Ontwikkelaar van zonneauto's Lightyear in Helmond gaat met twee onderzoeksvoertuigen de weg op. Hiermee wil het bedrijf zich voorbereiden op de productie van de eerste eigen voertuigen van het type Lightyear One eind 2021. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen. -
PREMIUM
Máánden wachten op die felbegeerde fiets, want de markt is oververhit
Heb je een mooie fiets gekocht, dan wil je er op rijden ook. Zo snel mogelijk. Maar dat lukt momenteel vaak niet. Atb-fanate Daisy Goedhart wacht al een half jaar met smart op haar nieuwe mountainbike. Ze is de enige niet. Fietshandelaren staan machteloos. De fabrieken leveren niet voldoende. ,,We lopen echt vast.”