Volledig scherm
© Volerian

Deze techniek maakt propellers op vliegende auto's overbodig

Luchtvaartbedrijf Volerian werkt aan een vliegende auto waarbij de rotors zijn verruild voor een systeem van bewegende en statische vleugels. Dat meldt website De Ingenieur.

Tientallen bedrijven werken wereldwijd aan prototypes van vliegende auto's en taxi's - al dan niet onbemand. Het gaat daarbij om grote bedrijven, zoals Audi, Airbus, Google en Uber. De overeenkomst is dat ze allemaal gebruik maken van propellers of rotors. Die zijn niet alleen luidruchtig, maar bovenal gevaarlijk. Het Engelse luchtvaartbedrijf Volerian ontwikkelt daarom een totaal ­ander systeem met heen en weer bewegende vleugels. 

Volledig scherm
© Volerian

Het gaat hierbij om twee vleugels die achter elkaar in een luchtkoker staan opgesteld. De voorste vleugel wordt aangedreven en beweegt continu heen en weer, waardoor luchtwervelingen ontstaan met flinke drukverschillen. Deze stromen langs de tweede vleugel, die statisch is en zorgt voor een meer gelijkmatige luchtstroom naar achteren. Dit levert de aandrijfkracht.

Volledig scherm
© Volerian

Om een vliegtuig aan te kunnen drijven, worden tientallen van deze luchtkokers parallel aan elkaar geschakeld. De motor of motoren drijven via nokkenassen de vleugels aan. Door de luchtkokers verticaal op te stellen – waarbij de luchtstroom naar beneden is gericht – ontstaat een vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen. Door de luchtkokers te draaien of helemaal horizontaal op te stellen, is voorwaartse aandrijving mogelijk. 

Volledig scherm
© Volerian

Vooralsnog heeft Volerian alleen twee werkende modellen van de vleugelaandrijving vrijgegeven, maar het streven is om eind 2019 de eerste ­onbemande proefvlucht uit te voeren. Volgens Volerian is het systeem efficiënt, stil en veilig. Mocht de aandrijving stilvallen, dan daalt het vliegtuig langzaam doordat de heen en weer bewegende vleugels als een ­luchtrem werken. Een korte video over de werking vind je hier.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”