Volledig scherm
© Shutterstock

Digitaal kenteken verraadt alles over je auto

Dubai lanceert volgende maand een proefproject met slimme nummerplaten die zijn voorzien zijn van een digitaal scherm, gps en zendertjes. Ook in Nederland wordt getest met digitale kentekens.

Wordt je auto of je nummerplaat gestolen, dan kan op het scherm een waarschuwing getoond worden. Het betalen van parkeerkosten, verkeersboetes of –belastingen geschiedt via deze kentekens volledig automatisch. De keerzijde van de medaille is, zoals vaker in moderne technologische tijden, bezorgdheid over de privacy van de bestuurders.

De komst van digitale kentekens lijkt in Europa minder noodzakelijk, omdat nieuwe auto's de komende jaren toch al met elkaar en hun omgeving gaan communiceren via zogenaamde Car to Car of Car to Infrastructure technologie. Ook deze technologie laat toe dat bestuurders in real-time met elkaar kunnen communiceren over rij-omstandigheden, files of ongevallen.
Bovendien is e-Call sinds kort in Europa verplicht en dit systeem kan - net als de  elektronische kentekens - de politie- en hulpdiensten direct waarschuwen bij een ongeval. 

Nederland

Niettemin wordt ook in Nederland sinds enkele jaren gewerkt aan een digitaal kenteken. In 2012 werd in Nederland al een werkgroep opgezet om de fraudebestendigheid van kentekenplaten te verbeteren. Alle betrokken maatschappelijke partijen namen deel, zoals de politie, het Verbond van Verzekeraars, BOVAG, de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, de ANWB, RDW en leveranciers van kentekenplaten. Daar kwam de aanbeveling uit voort om auto’s te voorzien van zogeheten Radio Frequency Identification Chips (RFID) in kentekens.

Privacy

Het systeem is zogenaamd bedoeld om kentekenfraude te bestrijden, maar kan ook gebruikt worden om burgers in de gaten te houden en is dus privacygevoelig. De overheid kan hiermee onmiddellijk antwoord krijgen op vragen als: zijn de verzekering en wegenbelasting betaald? Is de auto APK-gekeurd? Rijd je niet te hard? Vooral bij politiecontroles lijkt het digitale kenteken een uitkomst.

Chipbouwer NXP was twee jaar geleden al aan het testrijden op een militaire basis in Brabant, maar de resultaten van dat onderzoek zijn nog niet naar buiten gebracht.

  1. Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Zorgen over onveilige scootmobie­len: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.”