Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto?
Delen per e-mail
In de bijgaande video van de Britse vergelijkingssite Carwow worden zes compacte elektrische voertuigen aan een praktijktest onderworpen. Het gaat om de Honda E, Volkswagen e-up!, Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Mini Electric en de Renault Zoe. In de test werd er met de auto's op de openbare weg gereden, net zolang tot de accu's compleet leeg waren.
Winnaar was de Renault Zoe, die 96 procent van het geclaimde rijbereik van 383 kilometer haalde. De auto die het eerst strandde, was de Honda E, die slechts 182 kilometer ver kwam, oftewel op 90 procent van de geclaimde actieradius. Interessanter nog dan de uiteindelijke uitslag, is de manier waarop elektrische auto's hun laatste adem uitblazen.
'Kruipmodus’
Helaas komt er weinig drama aan te pas. Geen hortende, stotende motor, geen rare geluiden of blokkerende wielen nadat alle elektriciteit uit de accu's is verdwenen. In de praktijk begint de zwanenzang zo'n tien kilometer nadat het dashboard aangeeft dat je actieradius nul kilometer is. Er volgen enkele waarschuwingen in beeld en geluid en vervolgens verschijnt er een schildpadje in beeld, ten teken dat de auto in ‘kruipmodus’ schiet.
Sommige auto's tonen het schildpadje, anderen tonen een P, als waarschuwing dat de auto geparkeerd moet worden, al dan niet in combinatie met het tonen van het getal dertig, wat vanaf dan de maximumsnelheid is. Vervolgens beperkten de auto's geleidelijk het vermogen, waardoor de snelheid steeds verder afneemt en de bestuurder gedwongen is een veilige parkeerplek te zoeken.
Bekijk hier onze populaire nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Automobilist gepakt die 87 kilometer te hard over A12 scheurt: ‘Was toch rustig op de weg’
Politie Zoetermeer heeft vanochtend vroeg een automobilist in de kraag gevat die als een raket over de A12 richting Gouda scheurde. De bestuurder is opgepakt, zijn rijbewijs werd ingenomen. -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen. -
Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes. -
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen.
-
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
Zo ver komen deze negen elektrische auto's in de praktijk
Elektrische auto’s komen in de praktijk minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen. -
PREMIUM
Nina trekt alle aandacht met haar auto: ‘Dit is gewoon de binnenkant van mijn brein’
Ze stond ergens in de file afgelopen zomer en had toevallig wat stiften in de auto liggen. En dus begon ze te tekenen op het dashboard naast haar stuur. Zes maanden later is het interieur van de auto van de Belgische Nina Vandenbempt (31) een explosie van pluche, glitter en kleur. ,,Het is mijn eigen magisch, rijdend altaar”, zegt ze. ,,En het is ook een kunstproject waar ik na corona mee aan de slag ga.”