Dit is de nieuwe Nissan Qashqai: niet volledig elektrisch en ook niet als plug-in hybride
Nissan heeft de nieuwe generatie van de Qashqai onthuld. De derde generatie van de in Nederland veel verkochte SUV komt niet met volledig elektrische aandrijving en zal ook niet als plug-in hybride leverbaar zijn. Daarmee loopt hij flink achter bij de concurrentie.
Delen per e-mail
Sinds de introductie van de eerste generatie Qashqai in 2007 is het model onafgebroken Nissans best verkochte model in Nederland geweest: al 14 jaar op rij dus. Ook op Europees niveau is de Qashqai het absolute succesnummer van de Japanners. Geen wonder dus dat deze derde generatie naadloos aansluit op het concept van zijn voorgangers, maar wel is volgepompt is met nieuwe techniek.
De jongste Qashqai is de eerste Europese Nissan die op het CMF-C-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie staat. Die modulaire basis vind je in de Verenigde Staten al onder de grotere Nissan Rogue, een SUV die op termijn als nieuwe X-Trail ook naar Europa komt. Dat nieuwe platform komt op termijn waarschijnlijk ook onder de volgende Renaults Mégane en Kadjar.
De achterklep en tankklep zijn van een composiet gemaakt dat een gewichtsbesparing van zo’n 2,6 kilo met zich meebrengt. Daarnaast zijn de portieren, de voorschermen en de motorkap van aluminium, wat volgens Nissan een besparing van 21 kilo oplevert. De carrosserie bestaat uit 50 procent meer Ultra High Strength Steel (UHHS) dan voorheen. Onderaan de streep is de carrosserie 60 kilo lichter, maar wel 41 procent stijver geworden. Die hogere stijfheid samen met een nieuwe ophanging maakt de Qashqai volgens zijn scheppers een stuk dynamischer. De voorwielaangedreven versies krijgen een torsieas achter, maar de vierwielaangedreven types hebben hier een multi-linksysteem.
De auto groeit met 3,5 centimeter in de lengte tot 4,43 meter. In de breedte dijt de Qashqai met 3,2 centimeter uit. De wielbasis is met 2 centimeter toegenomen. De been- en hoofdruimte achterin zijn door het efficiënter benutten van de beschikbare centimeters toegenomen en de bagageruimte is met zijn inhoud van 504 liter maar liefst 74 liter groter dan voorheen.
Interieur
Het zal niemand verbazen dat het binnenste van de nieuwe Qashqai een wereld van verschil is met de werkplek van het huidige model. Logisch, het ‘oude’ model is namelijk sinds 2013 te koop en is in de loop der jaren vanbinnen nooit ingrijpend gemoderniseerd. Het is gedaan met het in middenconsole geïntegreerde infotainmentscherm. De nieuwe Qashqai heeft een tot 9-inch groot infotainmentsysteem dat een stuk hoger is geplaatst en min of meer uit het dashboard steekt. Het staat nu op dezelfde hoogte als het instrumentarium.
De Qashqai krijgt optioneel een kleuren head-up display met een diameter van 10,8 inch. Uitvoeringen met het uitgebreidere infotainmentsysteem krijgen een bijbehorende app waarmee je onder meer de Qashqai kunt ontgrendelen en waarmee je de lichten en claxon kunt activeren.
Wie zijn Qashqai met automaat bestelt, zoekt straks vergeefs naar een conventionele automaathendel. Nissan heeft er namelijk voor gekozen om een klein keuzeknuppeltje in de middentunnel te plaatsen. Bij de vierwielaangedreven versies zit eronder nog eens een draaiknop waarmee je uit de diverse rijmodi kunt kiezen.
De nieuwe Qashqai krijgt niet alleen sfeerverlichting die op meer plekken zichtbaar is dan voorheen, maar er zijn voortaan ook voorstoelen met massagefunctie te bestellen. Nissan zet verder een elektrisch bedienbare achterklep en een Bose-audiosysteem met tien luidsprekers op de leveringslijst, maar ook deze systemen zitten niet op de basisversies. Ook leverbaar straks: een inductielader voor smartphones en een hele reeks usb-a én usb-c-poorten.
Veiligheid
Uiteraard heeft Nissan aandacht besteed aan de passieve en actieve veiligheidssystemen. Het inmiddels bekende ProPilot-rijhulpsysteem is uitgebreid met Predictive Forward Collision Warning en Intelligent Blind Spot Intervention. Rear Cross Traffic Alert wordt op zijn beurt uitgebreid met Rear Automatic Emergency Brake. In krappe bochten, bijvoorbeeld in een parkeergarage, behoedt Flank Protection je voor beschadigingen aan deuren of dorpels. De Qashqai kan dankzij Parking Assist Pro Pilot zelfstandig parkeren. Nieuwe software voor de sensoren zorgen er verder voor dat de ingrepen die het semi-autonome ProPilot-systeem doet, een stuk soepeler gaan dan voorheen. Daarnaast kan de Qashqai in ProPilot-modus bochten met een hogere snelheid nemen en remt de auto, doordat het systeem is gekoppeld aan het navigatiesysteem, ook af voor rotondes. Tevens kan de Qashqai op de snelweg zelf versnellen, of afremmen, als de maximumsnelheid verandert. Lane Keep Assist werkt voortaan ook onder de 50 km/h. Minstens zo interessant: élke Qashqai krijgt standaard led-koplampen. Ook nieuw: een extra airbag tussen de voorstoelen.
Niet volledig elektrisch
Er komt geen volledig elektrische Qashqai. Voor een elektrische SUV in deze klasse zal je bij Nissan moeten uitwijken naar de Ariya. Toch is er wel degelijk sprake van elektrificatie. Sterker nog, de SUV komt alleen met geëlektrificeerde aandrijflijnen op de markt. De absolute parel daarvan is de e-Power-aandrijflijn. De Qashqai e-Power heeft namelijk een benzinemotor aan boord die een klein 2 kWh accupakket van energie voorziet zodra de op de vooras geplaatste 190 pk en 330 Nm sterke elektromotor om stroom vraagt. Op enkel elektrokracht kom je er logischerwijs niet ver mee. De elektrische actieradius zonder bijval van de benzinemotor bedraagt slechts 1 tot 2 kilometer. De altijd voorwielaangedreven Qashqai e-Power verbruikt volgens Nissan gemiddeld 5,3 l/100 km en dat klinkt niet verkeerd.
De genoemde 1.5 is overigens niet zomaar een motorblokje uit de Renault-Nissan-kast. Het betreft een splinternieuwe 157 pk krachtige 1.5 turbomotor die is afgeleid van de 2.0 met variabele compressie die Nissan enkele jaren geleden presenteerde. Een primeurtje dus. Wie gewend is aan het e-Pedal principe van onder meer de Leaf, hoeft de Qashqai e-Power niet te laten staan. Boven de 10 km/h kun je hem namelijk ook ‘met één pedaal’ laten versnellen of afremmen. De aansturing van de benzinemotor wordt volledig door de auto zelf geregeld en dat heeft als gevolg dat de krachtbron altijd op een zo efficiënt mogelijk toerental loopt en dat drukt natuurlijk het verbruik.
Mild-hybride
Wie geen Qashqai e-Power wil, kan ook uit twee mild-hybride benzinemotoren kiezen. Nissan brengt namelijk een naar eigen zeggen op vijftig punten aangepaste doorontwikkeling van de van Renault, Nissan en Mercedes-Benz bekende 1.3. De benzinemotor is in de Qashqai altijd gekoppeld aan een 12v-mild-hybridsysteem. Dankzij een starter-generator kan de auto tijdens uitrollen of remmen herwonnen energie opslaan in een kleine lithium-ion accu. Die energie wordt onder meer tijdens het accelereren gebruikt en levert tussen de 20 km/h en 110 km/h gedurende maximaal 20 seconden 6 Nm extra trekkracht. De Qashqai met automaat is dankzij het systeem in staat om tijdens het uitrollen bij een snelheid van 18 km/h de motor uit te schakelen.
De instapmotor is een 140 pk en 240 Nm sterke 1.3 DIG-T die altijd gekoppeld is aan een handbak met zes versnellingen. De Qashqai met deze motor- en bakcombinatie is ook immer voorwielaangedreven. Hoger op de ladder staat een 158 pk en 260 Nm (270 Nm met automaat) sterke variant van dezelfde 1.3. Die is desgewenst ook met Xtronic-transmissie te krijgen, een CVT die wanneer het gaspedaal voor meer dan de helft wordt ingetrapt de aanwezigheid van versnellingen simuleert. Deze krachtigere benzinemotor is de enige die in de Qashqai ook in combinatie met vierwielaandrijving verkrijgbaar is.
De prijzen van de goedkoopste uitvoeringen van de nieuwe Nissan Qashqai zijn nog niet bekend. Wél is per direct al een speciale Premiere Edition te bestellen. Die Qashqai Premiere Edition is beschikbaar met de mild-hybride aandrijflijnen. Hij heeft als Mild-Hybrid 140 met handbak een vanafprijs van €40.390. De Qashqai Premiere Edition Mild-Hybrid 158, dus met de krachtigere 1.3 en Xtronic-automaat, kost €44.390.
Liever een gebruikte Nissan Qashqai van de vorige generatie(s)? Op Gaspedaal.nl staan er ruim 4000 te koop. Klik hier voor het aanbod.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tachtiger rijdt 191 kilometer per uur om vaccinatie te halen
In het Franse departement Bas-Rhin is gisteren een 88-jarige man geflitst, terwijl hij met 191 kilometer per uur over de weg scheurde. De man verdedigde zijn rijstijl met het argument dat hij te laat was voor zijn vaccinatie tegen het coronavirus. -
Video
Volledig elektrische SUV-coupé van Nissan heet Ariya en komt 500 kilometer ver
De eerste volledig elektrische SUV-coupé van Nissan krijgt de naam Ariya. Hij komt met volle batterijen 500 kilometer ver en beschikt desgewenst ook over vierwielaandrijving. Zijn ontwerpers spreken bovendien van ‘een uitzonderlijk ruim en stressvrij lounge-interieur’. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
PREMIUM
Benzineprijs stijgt naar 1,81: dreigt een nieuwe olie-supercyclus?
Ondanks de coronapandemie zijn de olieprijzen afgelopen maanden hard gestegen. Automobilisten moeten aan de pomp al 1,81 euro aftikken en het nationale record van 2012 is helemaal niet ver weg. Markten houden bovendien rekening met een nieuwe supercyclus van de olieprijzen.
-
Indianenstam wil dat de legendarische Jeep Cherokee van naam verandert
De Jeep Cherokee, een legendarisch model van de Amerikaanse autofabrikant, moet mogelijk van naam veranderen. De Cherokee-stam, een bevolkingsgroep van inheemse Amerikanen, vindt het namelijk de hoogste tijd dat bedrijven en sportteams zich van hun naam gaan ontdoen. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Mercedes C-klasse wordt ruimer en slimmer
De nieuwe, alweer vijfde generatie van de Mercedes-Benz C-klasse is qua design geen grote verrassing, maar zijn grote beeldschermen zijn indrukwekkend. Ook op andere punten loopt hij technisch voor op de concurrentie. En hij biedt meer zitruimte dan voorheen.