Volledig scherm
© Pragma Industries

Dit is 's werelds eerste fiets op waterstof

Elektrische fietsen rukken op, maar voor de accu’s bestaat een interessant alternatief: waterstof. Een Franse firma presenteert de eerste waterstof-tweewieler, die binnen twee jaar in de winkel staat.

De innovatieve fiets heeft de naam Alpha 2.0 gekregen. Het betreft een sportieve stadsfiets waar je - in theorie - 100 kilometer ver mee kan komen, voordat de waterstoftank weer gevuld moet worden. Ter vergelijking: gewone elektrische fietsen komen vaak niet verder dan 50 kilometer. Bijkomend voordeel is dat de waterstoffiets ook goed presteert bij lagere temperaturen. E-bikes willen nog wel eens problemen hebben als de temperatuur rond het vriespunt daalt. Het voltanken van de fiets duurt hooguit twee minuten en dat is veel sneller dan de urenlange laadtijd van een gewone e-bike.

Volledig scherm
© Reuters

Linde

In de autowereld is het principe van rijden op waterstof al langer bekend. Merken als Toyota en Daimler experimenteren al meer dan tien jaar met dit alternatief voor accu’s. Toyota heeft inmiddels de Mirai op de markt gebracht, ’s werelds eerste kant en klare waterstofauto. Op fietsgebied gebeurt er nog weinig. In Duitsland werkt de firma Linde ook aan een waterstoffiets, maar dat heeft nooit geleid tot een productieversie. Die heeft Pragma Industries nu dus wel. Deze firma uit de Franse badplaats Biarritz is al meer dan tien jaar bezig met een ontwikkelen van waterstof brandstofcellen en is inmiddels als eerste ter wereld gestart met serieproductie van een fiets op waterstof.

Volledig scherm
© Pragma Industries

Tanken

Pragma Industries richt zich met de fiets allereerst op grootverbruikers: op ondernemingen die fietsen verhuren of deelfietsen uitlenen. Tanken kan alleen bij een speciaal tankstation, waar van water en elektriciteit automatisch waterstof gemaakt. 

5.000 euro

Een belangrijk nadeel is dat zulke stations nog zeer dun gezaaid zijn in de wereld. Daarom worden de fietsen voorlopig verkocht aan Franse gemeenten als Saint Lo, Cherbourg, Chambery en Bayonne. Een tankstation kost namelijk 30.000 euro en een fiets 7.500 euro. Te duur voor de consument vooralsnog, maar over twee jaar moet de Alpha bike in de winkel verkrijgbaar zijn voor zo'n 5.000 euro.