Dit is Volvo's antwoord op de Tesla Model 3
Volvo wil met de elektrische Polestar 2 de Tesla Model 3 te lijf gaan. De afmetingen en prestaties zijn vergelijkbaar en hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de prijs, die rond de 50.000 euro zal liggen. Dit is het tweede model van Polestar, een naam die vroeger alleen werd gebruikt voor sportieve versies van Volvo's, maar tegenwoordig als apart merk voor (semi-) elektrische auto's in de markt wordt gezet.
Het eerste model, de grote Polestar 1, was nog een hybride, maar de compactere Polestar is volledig elektrisch. Volvo belooft een actieradius van 500 kilometer en een motorvermogen van 408 pk: goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden.
De auto wordt vanaf begin volgend jaar in China gebouwd. Volvo mikt op 100.000 stuks per jaar, zo maakte Polestar-CEO Thomas Ingenlath vandaag bekend. China en Europa zijn de belangrijkste markten voor de auto. De Polestar 2 is gebaseerd op het onderstel van de compacte SUV XC40 van Volvo. ,,Polestar 2 is de eerste auto waarvan we grote aantallen willen verkopen", aldus Ingenlath. Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 wordt geïntroduceerd. De auto bestellen kan straks alleen online, maar er komen wereldwijd zestig locaties waar hij bekeken kan worden en ook de mogelijkheid bestaat voor proefritten.
Twee motoren
De Polestar 2 krijgt twee elektromotoren, op elke as een. Het batterijenpakket bestaat uit 324 platte cellen die samen een capaciteit hebben van 78 kWh. De accumodules worden gekoeld met koelplaten. Laden op basis van gelijkstroom gaat met maximaal 150 kW en bij wisselstroom is dat 11 kW bij drie fasen.
Voor het infotainment werkt het bedrijf samen met Google: het 11 inch grote infotainmentscherm draait op Android. Eigenaren kunnen apps downloaden via de Play Store. Het bedrijf wilde eerst zelf een systeem ontwikkelen met spraakbesturing, maar kwam na diverse mislukte pogingen tot de conclusie dat het beter is om de assistent van Google te gebruiken.
Bluetooth
Starten van de auto gaat niet met een sleutel of een knop; als de bestuurder zijn of haar telefoon bij zich heeft en op de bestuurdersstoel plaatsneemt, start de auto automatisch. Het ontgrendelen van de auto gaat ook met de telefoon. De Polestar 2 heeft vier antennes om via bluetooth te kunnen meten waar de bestuurder zich bevindt. Is die binnen 1,5 meter van de auto, dan ontgrendelt de auto. Of er ook back-upsleutels geleverd gaan worden, is niet bekend.
Verder krijgt de auto led-koplampen die bij groot licht maximaal vijf auto’s kunnen herkennen en het lichtveld om die voertuigen heen kunnen laten schijnen. Zo kan de auto volgens Polestar continu met grootlicht rijden zonder dat andere automobilisten daar last van hebben. Om de grootte en daarmee de luchtweerstand van de spiegels te verkleinen, is het glas niet te verstellen. In plaats daarvan beweegt de hele spiegelunit mee. Daardoor kon volgens Polestar de behuizing kleiner gemaakt worden.
Tank jij straks ook uit je stopcontact? Auke Hoekstra van de TU Eindhoven ontleedt mythes over de elektrische auto in de Universiteit van Nederland:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Deze brug is maanden afgesloten: ‘Ik houd mijn hart vast voor wanneer hier een ambulance moet komen’
Rozenburg, een dorp onder de rook van Rotterdam, ligt ingeklemd tussen de haven, industriegebieden en veel water. Wil je er weg, dan heb je drie opties: de tunnel, het pontje of de Calandbrug. En die laatste is nu maandenlang afgesloten vanwege reparaties. ,,Je moet nu omrijden via een naargeestige route, gevaarlijk voor vrouwen en meisjes.’’ -
PREMIUM
Hanneke en Gilbert schrikken: 700 euro voor gehandicaptenparkeerplaats, die in andere gemeenten gratis is
Ruim 700 euro betaalden Hanneke en Gilbert Verboom voor een eigen gehandicaptenparkeerplek. Het Woerdense echtpaar schrok van dit bedrag. ,,Voor iemand met alleen een AOW is dat niet te betalen.” In veel andere gemeenten kost een dergelijke voorziening niets. Hoe kan dat? -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’ -
Einde van het gezinsbusje: waarom de nieuwe Renault Scenic totaal anders wordt
Ook Renault stopt met het maken van gezinsbusjes. De komende generatie van de Scenic, waarvan het merk vandaag een voorbode heeft onthuld, wordt niet langer een zogenoemde MPV (Multi Purpose Vehicle) met bovengemiddeld veel ruimte. De opvolger gooit het over een heel andere boeg, en daar heeft het Franse merk goede redenen voor.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.