Volledig scherm
Polestar 2 © REUTERS

Dit is Volvo's antwoord op de Tesla Model 3

Volvo wil met de elektrische Polestar 2 de Tesla Model 3 te lijf gaan. De afmetingen en prestaties zijn vergelijkbaar en hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de prijs, die rond de 50.000 euro zal liggen. Dit is het tweede model van Polestar, een naam die vroeger alleen werd gebruikt voor sportieve versies van Volvo's, maar tegenwoordig als apart merk voor (semi-) elektrische auto's in de markt wordt gezet.

Het eerste model, de grote Polestar 1, was nog een hybride, maar de compactere Polestar is volledig elektrisch. Volvo belooft een actieradius van 500 kilometer en een motorvermogen van 408 pk: goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden. 

De auto wordt vanaf begin volgend jaar in China gebouwd. Volvo mikt op 100.000 stuks per jaar, zo maakte Polestar-CEO Thomas Ingenlath vandaag bekend. China en Europa zijn de belangrijkste markten voor de auto.  De Polestar 2 is gebaseerd op het onderstel van de compacte SUV XC40 van Volvo. ,,Polestar 2 is de eerste auto waarvan we grote aantallen willen verkopen", aldus Ingenlath. Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 wordt geïntroduceerd. De auto bestellen kan straks alleen online, maar er komen wereldwijd zestig locaties waar hij bekeken kan worden en ook de mogelijkheid bestaat voor proefritten. 

Twee motoren

De Polestar 2 krijgt twee elektromotoren, op elke as een. Het batterijenpakket bestaat uit 324 platte cellen die samen een capaciteit hebben van 78 kWh. De accumodules worden gekoeld met koelplaten. Laden op basis van gelijkstroom gaat met maximaal 150 kW en bij wisselstroom is dat 11 kW bij drie fasen.

Voor het infotainment werkt het bedrijf samen met Google: het 11 inch grote infotainmentscherm draait op Android. Eigenaren kunnen apps downloaden via de Play Store. Het bedrijf wilde eerst zelf een systeem ontwikkelen met spraakbesturing, maar kwam na diverse mislukte pogingen tot de conclusie dat het beter is om de assistent van Google te gebruiken.

Bluetooth

Starten van de auto gaat niet met een sleutel of een knop; als de bestuurder zijn of haar telefoon bij zich heeft en op de bestuurdersstoel plaatsneemt, start de auto automatisch. Het ontgrendelen van de auto gaat ook met de telefoon. De Polestar 2 heeft vier antennes om via bluetooth te kunnen meten waar de bestuurder zich bevindt. Is die binnen 1,5 meter van de auto, dan ontgrendelt de auto. Of er ook back-upsleutels geleverd gaan worden, is niet bekend.

Verder krijgt de auto led-koplampen die bij groot licht maximaal vijf auto’s kunnen herkennen en het lichtveld om die voertuigen heen kunnen laten schijnen. Zo kan de auto volgens Polestar continu met grootlicht rijden zonder dat andere automobilisten daar last van hebben. Om de grootte en daarmee de luchtweerstand van de spiegels te verkleinen, is het glas niet te verstellen. In plaats daarvan beweegt de hele spiegelunit mee. Daardoor kon volgens Polestar de behuizing kleiner gemaakt worden.

Volledig scherm
Polestar 2 © REUTERS
Volledig scherm
Polestar 2 © Polestar
Volledig scherm
Polestar 2 © REUTERS
Volledig scherm
© REUTERS

Tank jij straks ook uit je stopcontact? Auke Hoekstra van de TU Eindhoven ontleedt mythes over de elektrische auto in de Universiteit van Nederland: