Volledig scherm
Bugatti Veyron. © Bugatti

Dit kost het onderhoud van een Bugatti Veyron

Een Bugatti is een echte supersportwagen met veel dure onderdelen. Maar even de olie vervangen kan toch nooit echt duur zijn? Mis: alleen een oliebeurtje kost bij Bugatti al 25.000 dollar, omgerekend een kleine 23.000 euro. 

Bugatti beveelt overigens aan om alle vloeistoffen van de 1001 pk sterke Veyron jaarlijks te verversen. Dan komt er nog eens 4000 euro bij. Iets wat niet ieder jaar vervangen hoeft te worden als je weinig rijdt, zijn de banden. Maar goed ook, gezien de prijs. Want vier nieuwe banden kosten samen om en nabij de 35.000 euro. 

Helaas adviseert Bugatti wel om ze iedere 4000 kilometer te vervangen. Ook wanneer er sneller is gereden dan 400 km/u moet er nieuw rubber onder. Helemaal bizar wordt het als het gaat om de velgen. Bugatti adviseert namelijk om deze iedere 12.000 kilometer te vervangen. Kosten? 35.000 euro. 

En dan maar hopen dat er niets stuk gaat. Want het vervangen van een van de twee luchtkoelers kost 11.000 euro, waarvan 9000 voor het onderdeel zelf en 2000 aan arbeidsloon. Een turbo vervangen kost ruim tien mille en als je een probleem hebt met je nokkenassen ben je per nokkenas die wordt vervangen 20.000 euro armer.

Dat laatste is vooral zo duur omdat er veel arbeidsuren bij komen kijken. Het is bijvoorbeeld te hopen voor Bugatti-rijders dat ze nooit een lek ontdekken aan hun brandstoftank, want een nieuwe tank kost maar liefst 22.000 euro. Niet zo vreemd dus dat sommige eigenaren ervoor kiezen om zelf de olie te vervangen. Daarmee bespaar je toch weer een dik aangeklede VW Polo aan onderhoudskosten.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto