Volledig scherm
© Fiat

Dit moet de goedkoopste elektrische auto ter wereld worden

De Centoventi is volgens Fiat net zo revolutionair als de oer-500. De auto is nagenoeg helemaal aan de wensen van de klant aan te passen en hint naar de toekomstige Fiat Panda.

De elektrische aandrijving wordt verzorgd door een accu die moduleerbaar en inwisselbaar is. Afhankelijk van wat de klant wil, kan deze kiezen uit één tot vier accucellen. De actieradius varieert daardoor tussen minimaal 100 en maximaal 500 kilometer. Slim detail: de laadkabel is uit de auto zelf te trekken en rolt zich weer op als je hem niet meer nodig hebt.

Volledig scherm
© Fiat

De Centoventi wordt in één kleur geleverd, waarna de klant er vervolgens mee aan de slag kan. Hierbij kun je kiezen uit vier soorten daken, vier soorten bumpers, vier soorten wieldoppen en vier verschillende soorten ‘wraps’. De standaardversie heeft een ‘open dak’, maar ook een hard dak kan worden gemonteerd, evenals een dak met zonnepanelen of een dak met opbergbox.

Volledig scherm
© Fiat

Fiat denkt dat nieuwe extraatjes of functies niet meer kant en klaar gemaakt hoeven te worden. Fiat zou ze alleen ontwerpen en de extra componenten rollen vervolgens bij de dealer uit de 3D-printer. Het stijlvolle en minimalistische interieur gebruikt je smartphone als digitaal display. Een groter infotainmentscherm is als optie ook leverbaar. 

Volledig scherm
© Fiat

De 3,68 meter lange Centoventi herbergt tevens een nieuwe architectuur voor compacte auto’s. Daarop zal niet alleen de nieuwe Panda, maar ook de volgende 500 en Punto gebaseerd zijn. Van al die modellen verwachten we zowel modellen met verbrandingsmotor als elektrisch aangedreven versies.

We hopen dat deze vingeroefening zich snel vertaalt in een productiemodel. Stadsauto's zijn altijd al een specialiteit van Fiat geweest. En al komt het vrij laat met elektrische aandrijving: de kans bestaat dat het merk met een elektrische stadsauto kan excelleren, want zoveel zijn er nog niet. 

Volledig scherm
© Fiat