Dit verandert er in 2020 qua bijtelling auto's
Het bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s wordt de komende jaren langzaam maar zeker gelijk getrokken met dat voor reguliere voertuigen. Dit verandert er voor mensen die volgend jaar een nieuwe auto van de zaak krijgen.
Je krijgt te maken met de bijtelling als je per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers rijdt met je zakelijke auto of bus. De bijtelling houdt in dat een percentage van de cataloguswaarde van je voertuig wordt opgeteld bij je inkomen. Hierover betaal je belasting.
Bij auto's die niet puur elektrisch zijn of op waterstof rijden, verandert er volgend jaar niets: de bijtelling van 22 procent blijft 22 procent. Dit ongeacht de prijs, eventuele hybridisering of gekozen brandstof. Wanneer een auto volgens de WLTP-meting meer dan nul gram uitstoot, treedt dit tarief in werking
Bij elektrische auto's verandert er wel iets. Tot nu toe moest vier procent bijtelling betaald worden voor een elektrische auto die wordt geleaset. Althans: tot een bedrag van 50.000 euro. Voor alles boven de 50.000 moet 22 procent bijtelling worden betaald. Volgend jaar wordt vier procent acht procent en gaat de ondergrens van 50.000 naar 45.000.
De enige uitzondering vormen auto's op waterstof. Die zijn nog compleet belast met een bijtellingstarief van vier procent, ongeacht de catalogusprijs. Ook nieuw is een vaste bijtelling voor mensen die een (elektrische) fiets van de zaak gebruiken voor privédoeleinden. Elk jaar wordt 7 procent van de nieuwwaarde bij het inkomen opgeteld.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMtips en trucs
Pingelen voor beginners: voor succesvol afdingen gelden een aantal gouden regels
Alles wordt duurder, maar vaak valt er best te praten over de prijs. Bovendien is het een leuk spelletje. Zo pak je de onderhandelingen het beste aan. -
Waarom deze tweedehands Ford Escort 176.000 euro opbracht
Een Ford Escort uit 1996 heeft in Engeland 149.995 pond (ruim 176.000 euro) opgebracht. De tweedehands auto is een niet eens zo heel zeldzame Ford Escort RS Cosworth, maar zijn geringe kilometerstand maakt 'm toch erg bijzonder. -
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s. -
PREMIUM
Is een video echt of een deepfake? Zo kun je het zien
De politie zette er deze week een in om de dader van een cold case-moord op te sporen: een deepfake-video. Daarmee kun je mensen van alles laten zeggen of laten doen. Maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoe herken je zulke nepfilmpjes? -
VIDEO
Zo ben je de fiscus te slim af met je elektrische auto
Veel kopers van een elektrische auto worden verleid door de belastingvoordelen. Maar hoe zit dat precies? Het verschilt nogal of je particuliere of zakelijke rijder bent, want dan komt de bijtelling om de hoek kijken. De bijtellingsregels in 2019 zijn anders dan in 2017 en 2018. In deze video alles over de fiscale aspecten.
-
Duizenden Volvo’s kunnen plotseling op hol slaan of compleet stilvallen
Volledig elektrische Volvo’s XC40 die zijn gebouwd tussen 8 september 2020 en 13 augustus 2021 hebben een defect deel van de zogenoemde kabelboom, als het ware een samenvoeging van draden. Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. In Nederland worden ruim 3800 auto’s teruggeroepen. -
PREMIUMmet video
Dit Nederlandse automerk was ooit wereldnieuws, maar dat duurde maar heel even
De Shelter is de enige auto die ooit in de Achterhoek is gebouwd. De bedenker, ontwerper én bouwer ervan, ingenieur Arnold van der Goot, is op 98-jarige leeftijd overleden. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn.