Hyundai Kona.
Volledig scherm
Hyundai Kona. © Hyundai

Dit verandert er in 2020 qua bijtelling auto's

Het bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s wordt de komende jaren langzaam maar zeker gelijk getrokken met dat voor reguliere voertuigen. Dit verandert er voor mensen die volgend jaar een nieuwe auto van de zaak krijgen.

Je krijgt te maken met de bijtelling als je per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers rijdt met je zakelijke auto of bus. De bijtelling houdt in dat een percentage van de cataloguswaarde van je voertuig wordt opgeteld bij je inkomen. Hierover betaal je belasting.

Bij auto's die niet puur elektrisch zijn of op waterstof rijden, verandert er volgend jaar niets: de bijtelling van 22 procent blijft 22 procent. Dit ongeacht de prijs, eventuele hybridisering of gekozen brandstof. Wanneer een auto volgens de WLTP-meting meer dan nul gram uitstoot, treedt dit tarief in werking

Bij elektrische auto's verandert er wel iets. Tot nu toe moest vier procent bijtelling betaald worden voor een elektrische auto die wordt geleaset. Althans: tot een bedrag van 50.000 euro. Voor alles boven de 50.000 moet 22 procent bijtelling worden betaald. Volgend jaar wordt vier procent acht procent en gaat de ondergrens van 50.000 naar 45.000.  

De enige uitzondering vormen auto's op waterstof. Die zijn nog compleet belast met een bijtellingstarief van vier procent, ongeacht de catalogusprijs. Ook nieuw is een vaste bijtelling voor mensen die een (elektrische) fiets van de zaak gebruiken voor privédoeleinden. Elk jaar wordt 7 procent van de nieuwwaarde bij het inkomen opgeteld.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto